Communiceren, we doen het allemaal. Maar dat betekent niet dat onze boodschap altijd overkomt. “Communicatie verloopt op drie niveaus: verbaal, para-verbaal en non-verbaal”, zegt zaakvoerster Anouk De Vleeschhauwer van Voice Training Centre. “Uit onderzoek blijkt dat vooral para-verbale communicatie – je stem, intonatie en spreektempo – en non-verbale communicatie – houding, mimiek, bewegingen en oogcontact – het grootste deel van een boodschap maken, respectievelijk 38% en 55%. Dat wil zeggen dat hoe je spreekt dus ontzettend belangrijk is in het overbrengen van je boodschap.” Soms loopt het daar mis, door stem- of articulatiestoornissen of problemen zoals verkeerd kauwen, kan spreken moeilijk worden.
3 verschillende groepen
Het nieuwbakken Voice Training Centre richt zich met 3 grote pijlers tot 3 verschillende groepen voor wie de stem een professionele tool is, of mensen die met stemproblemen in aanraking komen. Zo ondersteunen ze professionele sprekers met stem-, articulatie- en presentatietraining. Daarnaast is er een paramedisch team van zorgverleners voor patiënten omtrent stem en psychotherapie. Ten slotte is Voice Training Centre ook een opleidingscentrum en webshop voor zorgverleners zoals logopedisten en coaches omtrent stem en communicatie.
4 talen
De Vleeschhauwer is trots op de opening van het Voice Training Centre. “We zijn er helemaal klaar voor om onze klanten te begeleiden in het Nederlands, Frans, Duits en Engels, zodat we nog meer mensen kunnen helpen in hun kracht te gaan staan.” In hun kracht te gaan staan? “Het uitgangspunt van Voice Training Centre is de spreker in zijn kracht zetten en zorgen dat mensen beter begrepen worden. Stemproblemen kunnen een grote impact hebben op het leven van wie ermee te maken krijgt. Maar ook voor professionele sprekers zoals politici en presentatoren is goed begrepen worden van groot belang,” besluit Anouk.