“Het goed afstellen van een bril is precisiewerk”, zegt Kris Vander Elst, zaakvoerder van Zeiss Vision Center (ZVC) Annys. “Zo zitten er bijvoorbeeld bij multifocale glazen verschillende sterktes in het glas om het zicht aan te passen aan de verschillende kijkafstanden. Dan is een perfecte afstelling echt cruciaal. Zelfs de positie op de neus kan een groot verschil betekenen. Daarom is het belangrijk om het volledige proces te analyseren: van de oogmeting over de montage van het glas in het montuur tot de afstelling van de bril op het gezicht van de persoon.”
Avatar
Om te bepalen welke brillen het best zullen passen, genereert de Zeiss Visufit 1000 met behulp van negen camera’s een 3D beeld van het gezicht van de klant, de zogenaamde avatar. Klanten kunnen vervolgens met behulp van deze avatar een geoptimaliseerde selectie monturen op groot scherm bekijken. Naast het fysieke aanbod in de zaak, komt daar nu dus een even groot aanbod virtueel bij. De avatar en de gekozen monturen worden ten slotte per e-mail doorgestuurd, zodat de klant thuis rustig verder kan passen.
“Zeker in tijden van de gezondheidscrisis biedt deze werkwijze heel wat voordelen. Klanten hoeven immers geen contact met de bril te maken om een montuur te passen. Bovendien mogen ze hun eigen bril de hele tijd blijven dragen en krijgen ze dus een zeer gedetailleerd beeld van hoe ze er met de afgewerkte bril zullen uitzien. Vooral onze mannelijke klanten hadden in het begin weinig problemen om de keuze van het montuur aan een algoritme over te laten”, zegt Kris. Zelfs voor de modebewuste klanten helpt de selectie om sneller een montuur te vinden dat bij de persoonlijkheid van de drager past.
Comfort essentieel
Comfort is nog steeds het belangrijkste argument om voor een brilmontuur te kiezen. Dat blijkt uit een recente studie van iVOX. Het marktonderzoeksbureau peilde bij duizend Belgen naar de opvallende trends en naar hun ervaringen met brillen en lenzen. Zo’n 96% vindt het comfort van een bril essentieel. Daardoor valt des te meer op dat 1 op 5 deelnemers van het onderzoek aangeeft last te hebben van een slecht passende bril na de aankoop. Comfort is dus belangrijk, maar helemaal niet zo evident.
Volgens diezelfde iVOX-studie gaat ruim een kwart van de Belgen minstens één keer per jaar langs bij een optiekzaak. Een goede begeleiding bij het kiezen van glazen (43%) vinden ze belangrijker dan de keuze voor een bepaald montuur (39%). Klassiek wordt er echter gestart met het kiezen van het montuur vooraleer er een oogmeting wordt uitgevoerd. Het ZVC Annys in Asse kiest voor de omgekeerde aanpak en zet daarvoor slimme technologie in. Na een grondige zichtanalyse en een volledige scan van het gezicht, kiest de slimme technologie de meest geschikte bril op basis van de resultaten. Dat zorgt voor meer comfort en helpt ook om onnodige fouten bij de montage van de glazen te vermijden.