Lena Onkelinx uit Rotselaar, master in de Bedrijfscommunicatie en bachelor Bedrijfskunde Marketing, ruilde haar job als Accountmanager bij een Duits B2B-modemerk in voor het fulltime ondernemerschap in haar start-up MAE. concept, een online multibrand fashion zaak. “Mijn passie voor mode en creatie is er altijd geweest”, steekt Lena van wal. “Als kind schreef ik me in voor modekampen, maakte en presenteerde mijn eigen kledingontwerpen en ontwierp en verkocht mijn juwelen. Ervaring deed ik op in verschillende kledingzaken waar ik als studente aan de slag was.” Naast mode wordt Lena vrolijk van interieurstyling.
MAE.
“MAE. is de naam van een zelfbewuste vrouw die vasthoudt aan haar visie, haar dromen najaagt en bewust van het leven geniet. Ik werk met een concept dat altijd in beweging is, en zoek voortdurend naar verbetering en evolutie. met als doel te leren en te groeien. Ik spreek liever over een concept dan een webshop omdat mijn doel niet zomaar iets verkopen is. Ik zie MAE. als een platform, een community, een motivatie en een bron van inspiratie.”
“Soms ben ik bang verkeerd begrepen te worden. Slow fashion of duurzaamheid in het algemeen is een heel gevoelig en complexe zaak. Daarom vind ik het belangrijk om vanuit mijn eigen visie te werken, maar wil ik ook geen aanspraak maken op 100% duurzaamheid”
Lena Onkelinx
Concept
“MAE. speelt in op een bestaande problematiek. De huidige consumptiemaatschappij zorgt ervoor dat we leuk vinden wat er ons voorgelegd wordt. We kleuren allemaal binnen de lijnen. Media bepalen wat mooi is, wat hip en nieuw is en we willen dat allemaal zo snel mogelijk kopiëren. We worden klonen van mekaar en er lijkt geen ruimte meer om jezelf te zijn. Hierdoor geven we totaal niet meer om de producten en willen we alleen maar meer. We geraken nooit gelukkig omdat het geluk van korte duur is.
Bij MAE. kiezen we voor slow fashion met een tijdloos, kwalitatief en comfortabel cachet. We zien kleding in zijn mooiste structuren, strakke ontwerpen, verfijnde esthetiek. De stukken zijn ontworpen voor de toekomst. MAE. wil dat vrouwen van hun kledij houden en kleding zien als een onderdeel van hun persoonlijkheid. Kledij moet ons onderscheiden van anderen, ons dagelijks leven makkelijker maken en ons meer zelfzekerheid geven. We gaan in tegen de principes van de huidige consumptiemaatschappij die ons het gevoel geeft dat we steeds meer moeten hebben en meer moeten zijn. MAE. wil terugkeren naar de essentie: slown down, stay close to who you are. In die zin heeft MAE. de ambitie om een bewustwording te creëren en de klant een gepersonaliseerde winkelervaring aan te bieden, zodat zij een bewuste aankoopbeslissing neemt.”
“MAE. is de naam van een zelfbewuste vrouw die vasthoudt aan haar visie, haar dromen najaagt en bewust van het leven geniet”
Lena Onkelinx
Insteek en motivatie
“Ik kom niet uit een ondernemersnest, waardoor deze stap niet zo evident was en ook niet zo heel vlot is verlopen. Er zijn echter heel wat ‘zoekende’ jaren aan voorafgegaan. Ik wist wel al heel lang dat ik wilde ondernemen. Ik heb altijd de drang gevoeld om iets te creëren, mensen te helpen, iets betekenisvol te doen. Er was iets dat mij weerhield om als zelfstandige in mode te beginnen omdat de concurrentie enorm is en ik weet dat het een harde wereld is. Daarnaast is het een super vervuilende industrie en ik wilde enkele de stap zetten als ik een onderdeel van de oplossing kon zijn. Ik besefte dat ik trouw moest blijven aan mezelf. Mode is mijn grote passie, dus zo lang ik vasthield aan mijn visie op mode, zou het lukken.
Ik heb mijn idee vertaald in een concept dat past bij mijn visie op de modewereld. Ik koos voor een online concept omdat ik geloof dat de Belgische e-commerce heel wat potentieel heeft. Ik zie het als een uitdaging om de persoonlijke beleving van offline shoppen te vertalen naar een online ervaring. Daarnaast is het online makkelijker om mijn boodschap aan een breder publiek over te brengen en wil ik graag een verandering teweeg brengen in de modescène.”
Eerste ervaringen
“Ik ben ondertussen 7 maanden in bijberoep bezig en geniet ongelofelijk van wat ik doe. Ik besef dat ondernemen echt past bij wie ik ben en wat ik wil in het leven. Het is zwaar, uitdagend en soms onzeker, maar dat zorgt net voor een fijne kick om te blijven verbeteren en te groeien. Reacties van consumenten, partners en concullega’s geven mij een ongelofelijke boost en bevestigen dat het goed is wat ik aan het doen ben. Maar het is heel belangrijk om het grotere verhaal te blijven zien. Je bent zo hard betrokken bij alles wat je doet voor je zaak, dat je echt soms wat afstand moet nemen om te zien dat wat je doet juist en goed is.
Zo is het niet altijd eenvoudig om binnen mijn concept de juiste leveranciers te vinden. Als retailer is het moeilijk om 100% transparantie te krijgen en leveranciers te vinden die 100% bij je visie passen. Daarenboven betekent duurzaamheid vaak duurdere prijzen en lagere marges voor retailers. Maar ik volg het principe “purpose over profit” maar het moet financieel wel haalbaar zijn en blijven.
Soms ben ik bang verkeerd begrepen te worden. Slow fashion of duurzaamheid in het algemeen is een heel gevoelig en complexe zaak. Daarom vind ik het belangrijk om vanuit mijn eigen visie te werken, maar wil ik ook geen aanspraak maken op 100% duurzaamheid. Dat is jammer genoeg niet altijd realistisch. Mijn ervaring leert me dat veel merken, die het eigenlijk heel goed doen op het vlak van duurzame ontwikkeling, ervoor kiezen om niet te veel over dit onderwerp naar buiten te brengen omdat het zo moeilijk is om perfect te zijn op dit gebied en het schadelijk kan zijn voor het imago van het bedrijf. Ik denk dat we elke onvolmaakte stap naar een duurzamere toekomst moeten aanmoedigen.”
Doelpubliek
“Ik richt me op vrouwen van 25 tot 60 jaar die het belang van zelfontwikkeling omarmen, zelfbewust in het leven staan, een duidelijke levensvisie hebben en dromen najagen. De levensgenieter die anderen motiveert en inspireert en goed is voor haar medemens en de natuur vindt zeker haar gading in het aanbod. Interesse in slow living en slow fashion is een vanzelfsprekendheid. Momenteel verkoop ik in België, Nederland en Duitsland maar de ambitie is er om het netwerk uit te breiden.”
Stoffen voelen
“Ik ben zelf heel gevoelig voor tactiele prikkels en vind materiaalsoorten enorm belangrijk. Mijn volgers weten dit. Ze zijn ook op de hoogte van het belang dat ik hecht aan de selectie van mijn kledingstukken. Ik krijg dagelijks feedback van consumenten die zeggen versteld te staan van de kwaliteit van de materialen. Ik probeer op de website zoveel mogelijk informatie te geven over materialen en hoe de klanten deze kunnen onderhouden. Daarnaast ben ik op een persoonlijke manier in contact met de volgers. Heel wat vrouwen gaan eerst met mij in gesprek voor ze iets kopen. Ik geef hen dan extra info over materialen en leg hen extra foto’s voor. Zo probeer ik ervoor te zorgen dat ze een juiste keuze maken en zorg ik er ook voor dat mijn retourpercentage heel erg laag blijft.
De focus ligt dus op een persoonlijke aanpak, veel informatie en het juiste beeldmateriaal. Mijn doel is om aan de hand van technologie de offline winkelervaring online te kunnen evenaren. Hier zal in toekomst werk van gemaakt worden.”
Toekomst
“Er liggen nog heel wat plannen op de plank. Zowel op korte, middellange en lange termijn. Dromen mag, toch? Ik wil MAE. uitbouwen tot een succesvol platform/community waarop consumenten en merken mekaar kunnen inspireren en van elkaar zaken kunnen opsteken. Het platform moet meer lokale en jongere merken ondersteunen en de persoonlijke digitale winkelervaring verder uitbouwen (zoekfunctie op verscheiden modellen, meer diversiteit, size finder, digitaal styling advies, app en algoritme voor gepersonaliseerd assortiment,..)
Binnen 5 jaar moet MAE. een vooruitstrevend en toonaangevend e-commerce bedrijf zijn dat een zeer persoonlijke, digitale shoppingervaring aanbiedt. MAE. concept zal samenwerken met unieke Europese merken en artiesten, en een community van slow consumers en brands uitgebouwd hebben die mekaar inspireren en van mekaar leren.”