Via Orbid waren zowel Abdon als Bart al meer dan 20 jaar actief bij Vlaamse KMO’s. Hun opdrachten bestonden er alsmaar meer uit om deze organisaties ‘echte’ stappen voorwaarts te laten zetten en om de juiste omstandigheden te creëren zodat ze weer in blakende conditie kwamen. Ze deelden hun ervaring, kennis, passie en ‘hands on’ mindset om dit met deze bedrijven te realiseren. Vanuit Lumeron gingen ze vorig jaar op dit elan verder.
“Het begon bij ons beiden te knagen om iets meer te betekenen bij de uitbouw van onze unit ‘Strategy & Operations’”, vertelt Bart Hoornaert, Operationeel Verantwoordelijke Lumeron. “Toen voor Orbid de opportuniteit voorbij kwam dat Ricoh hen zou overnemen, zagen wij dit als een unieke kans om samen onze eigen weg te gaan.”
DNA in de naam
De naam Lumeron werd niet zomaar gekozen. Bart vervolgt: “Toen nog niet iedereen op de hoogte was van onze plannen zaten we op een bepaald moment rond de tafel met onze vaste kern. Een collega had het plots over ons DNA: Eerst actief luisteren tot we begrijpen wat de uitdaging is, daarna meedenken wat de juiste richting is voor de specifieke case om via reflectie het probleem om te buigen tot een oplossing en tenslotte de klant ontzorgen bij de uitwerking ervan. Zo is LUMERON ontstaan: Luisteren, Meedenken, Reflecteren en Ontzorgen.”
Geen standaardformule
Lumeron helpt bedrijven opnieuw in ‘blakende conditie’ te komen. Toch liggen de doelen voor elk bedrijf anders. Abdon Moens, CEO Lumeron, legt uit: “Vergelijk het met een fitness of performance coach. De eerste vraag die je krijgt is “welk doel wil je bereiken?”. Voor elke persoon zal het antwoord anders zijn. De ene wil gewicht verliezen, de andere wil een sportieve prestatie neerzetten en nog iemand anders wil vooral aan uithouding werken. In dat geval bestaat er geen standaardformule. Voor elke nieuwe klant stelt de coach een programma op maat op, vertrekkende van de huidige conditie. Vaak door eerst een korte test af te nemen. Omdat de coach een enorme bagage heeft aan technieken en ervaring kan hij een traject opstellen die past bij het gewenste doel maar ook de beschikbare tijd en datum waarop de klant zijn doel wil bereiken.”
Starten in Corona-tijden
Lumeron ging van start in volle eerste golf van de Corona-pandemie. Best een groot risico dus. Bart Hoornaert: “Nog straffer, om de stap te zetten, koos ik ervoor om ook zelf een vennootschap op te richten om zo de investering in Lumeron te kunnen doen. Het neerleggen van die akte gebeurde op de dag van de eerste lockdown. Meteen stelden velen zich de vraag: “Waar ben je mee bezig? Is dit wel slim?” Abdon en ikzelf bekeken dit omgekeerd. Hadden we drie maanden eerder gestart dan was het plaatje misschien totaal anders geweest maar wij maakten ons financieel plan op met de wetenschap van een pandemie en lockdown. We zijn ondertussen een jaar verder. De manier van werken is aangepast naar de nieuwe realiteit. We combineren telewerk met ondersteuning op locatie op een doordachte manier.”
Abdon Moens: “De stap om op eigen benen te staan namen we bewust. Bij de omschakeling hebben we geen enkele klant verloren. Iedereen geloofde in ons kunnen, steunde ons volledig en bood ons de gelegenheid te groeien en samen te werken als echte partners. Wat ik zeker ook wil vermelden is dat we nog heel goed samenwerken met Orbid. Zo doen we zelf beroep op de expertise van onze vroegere IT- , HR- en financiële collega’s om onze processen te ondersteunen en blijven we oog hebben voor synergiën bij projecten.”
Ambities voor de toekomst
Het jonge Gentse bedrijf zet meteen in op een sterke groeitraject. Dit moet zich uiten in een aanzienlijke toename van het aantal medewerkers en klanten. Abdon: “Eén jaar Lumeron dat is mooi. De maanden zijn voorbij gevlogen en we hebben ons de stap nog geen moment beklaagd. We zijn er ook rotsvast van overtuigd dat we binnenkort een relance zullen zien, eenmaal in alle sectoren de business terug begint aan te trekken.”
“Bedrijven zullen elkaar terug meer nodig hebben”, vult Bart aan. “Iedereen is klant-leverancier en dan komen ook uitdagingen rond verbeteren en groei extra aan bod. Er zijn in diverse organisaties ook medewerkers afgevloeid of er waren interne reorganisaties waardoor bepaalde functies nu moeilijker invulbaar zijn omdat ze vroeger “een bij-job” waren voor een medewerker. Via de Business Partner Formule zien we op dit vlak nu al de eerste tekenen van extra vragen rond bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement. Dit zal zeker nog groeien en Lumeron staat klaar om mee te groeien en bedrijven verder te adviseren en te ondersteunen om deze in conditie te brengen zodat het volledige plaatje klopt.”