MVAM Waregem

Antwerpse vermogensbeheerder Mercier-Vanderlinden wil een stempel zetten vanuit Waregem

WAREGEM - De gereputeerde vermogensbeheerder Mercier-Vanderlinden heeft een kantoor geopend op West-Vlaamse bodem, meer bepaald in Waregem. Het van origine Antwerpse Mercier-Vanderlinden ontstond twintig jaar terug, en opende in al die tijd één bijkantoor in Brussel. Het Waregemse kantoor telt een vijftal medewerkers. Didier Vandoorne onderlijnt dat het team het verschil maakt.  

Mercier-Vanderlinden hanteert een slogan: ‘We take it personally’. Een uiting van persoonlijk engagement waar de onafhankelijke vermogensbeheerder wil voor staan. Mercier-Vanderlinden is met een beheerd kapitaal (asset management) van 3,5 miljard euro geen kleintje.

Volgens Didier Vandoorne is de komst naar West-Vlaanderen geen toeval. De keuze voor Waregem is wel overwogen. “Vanuit Waregem kunnen we zowel ons cliënteel in Oost- als in West-Vlaanderen optimaal begeleiden, twee regio’s waar héél wat van ons cliënteel reeds gevestigd is”, aldus Didier Vandoorne. “Waregem zelf is ook een stad van ondernemers, wat aanleunt bij het ondernemerschap dat in ons DNA zit. Immers Mercier-Vanderlinden is zelf ontstaan uit ondernemersfamilies.”

Principes voor deals

In Waregem gaat de Antwerpse vermogensbeheerder er tegenaan met een vlakke structuur en een volwaardige ploeg van lokale mensen die allen sterk verweven zitten in het lokale netwerk met jarenlange ervaring in de sector. De strategie is ook wel omschreven. “De focus moet liggen op de essentie, te weten een degelijk beheer met succesvolle resultaten op lange termijn, en met eenvoud in de oplossingen”, aldus nog Didier Vandoorne. “Noem het maar ontzorgen van de klant op basis van waarden zoals koopkracht in stand houden, aandacht voor groei van het bedrijf en geen one-stop-shop zoals bij de grootbanken. We hanteren in investeringsdossiers ook strikte principes. Zo zoeken we bij voorkeur naar bedrijven met een ‘moat’ of prijszettingskracht of naar bedrijven die weinig cyclisch zijn maar leiders in hun sector of sterke merken in portfolio hebben. We betalen een redelijke, maar geen ‘gekke’ prijs voor kwaliteitsvolle bedrijven. De eerste winst ligt immers in het niet betalen van te hoge prijzen. Sommigen spreken van GARP (growth at reasonable price), wij spreken liever over QARP (quality at a reasonable price).”