6

Uitgeverij brengt échte bedrijfsverhalen op kindermaat

SCHERPENHEUVEL-ZICHEM - Uitgeverij Averbode, gevestigd in Scherpenheuvel-Zichem en bekend van de kindertijdschriften Doremi(ni), Zonneland, Zonnekind en Zonnestraal, lanceert een nieuw concept: Studio Averbode. Die studio helpt bedrijven, organisaties en overheden om hun kennis beter over te brengen naar onze jeugd. Zo duiken kinderen van jongs af aan in de wondere bedrijfswereld via leerrijke spelletjes en laagdrempelige leerpakketten voor in de klas.

Bedrijven, organisaties en overheden zitten op een berg kennis die ze niet tot bij onze jeugd krijgen. Op de schoolbanken leren kinderen en jongeren nog (te) weinig over maatschappelijke uitdagingen en welke oplossingen bedrijven, organisaties en overheden daarvoor ontwikkelen. Vanuit het bedrijfsleven klinkt de roep steeds feller om hun inzichten over te brengen naar de leefwereld van onze jeugd. Het aantal aanvragen van bedrijven hierover is bij Uitgeverij Averbode het afgelopen jaar verdubbeld. Onder andere AG Insurance (strijd tegen eenzaamheid) en Mustela zetten het voorbije jaar een samenwerking op met Uitgeverij Averbode.

Knelpuntberoepen

“Het is voor bedrijven, overheden en organisaties belangrijk zo vroeg mogelijk een band op te bouwen met kinderen en jongeren”, zegt CEO Barbara Vangheluwe van Uitgeverij Averbode. “Zij zijn ten slotte hun toekomstige klanten of werknemers. Zeker voor bepaalde knelpuntberoepen of specifieke jobs die bedrijven niet ingevuld krijgen. Dat bewustwordingsproces is in ondernemerskringen nu volop aan de gang. Studio Averbode zal daarom inzetten op Corporate Educational Responsibility: het delen van aanwezige kennis, waardoor bedrijven, organisaties en overheden bewust hun aandeel opnemen in de opvoeding van kinderen en jongeren. Zowel tijdens de lesuren als in de vrije tijd van de kinderen.”

Realistische situaties

Ook leerkrachten en scholen zijn vragende partij om de bedrijfswereld een prominentere plaats te geven tijdens de lessen. Zo wordt de leerstof gelinkt aan échte cases en krijgen leerlingen meer grip op maatschappelijk relevante en actuele thema’s. Leerstof mag geen ver-van-mijn-bedshow zijn voor leerlingen. Elementen uit het bedrijfsleven in het onderwijs binnenbrengen, gebeurt het best aan de hand van realistische en relevante situaties. Die vergroten immers de betrokkenheid van de leerlingen én wakkeren hun interesse aan. Heel wat leerkrachten hebben al aangegeven dat ze praktijkvoorbeelden op prijs stellen wanneer ze voor een klas tieners staan.

Bedrijfsbezoeken

De uitdaging is om de inzichten en boodschappen van bedrijven te vertalen op maat van jongeren én ervoor te zorgen dat die passen binnen de huidige leerdoelstellingen van de overheid. Daarvoor werkt Studio Averbode verschillende oplossingen uit: specifieke lessenreeksen of leerpakketten, postercampagnes en artikels, digitale opdrachten en interactieve spelletjes in de tijdschriften van Uitgeverij Averbode. In de toekomst wil Studio Averbode ook bedrijfsbezoeken organiseren op maat van kinderen en jongeren. Een kidspanel en Audience Expert (of ‘kidstolk’) zorgen ervoor dat de inhoud aangepast is aan de leeftijd van de kinderen.