Schermafbeelding 2021-03-29 om 11.50.25

Gentse data start-up Tengu haalt € 700.000 binnen voor snellere groei

GENT - De 4 jaar jonge en veelbelovende tech start-up Tengu haalt financiering op bij de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV, Ahorn BV en een aantal business angels waaronder Bruno Lowagie en Ingeborg Willaert. Hiermee willen ze naast het consolideren van hun marktaandeel in België ook de Europese markt gaan bewerken én verder inzetten op de ontwikkeling van het bestaande platform.

Data, maar vooral het juiste beheer, snel beschikbaar zijn en de correcte interpretatie ervan, worden alsmaar belangrijker in onze snel evoluerende wereld en al zeker binnen het bedrijfsleven. Data op zich is dikwijls beschikbaar binnen de bedrijven, maar is meestal verspreid over verschillende teams en systemen. Om volop gebruik te kunnen maken van business intelligence en data governance is het noodzakelijk dat bedrijven komaf maken met data-eilanden en hun data consistent inzetten.

Datagedreven strategische beslissingen

Tengu is een Platform-as-a-Service-oplossing, die deze uitdagingen aanpakt. Dankzij het TENGU-platform hoeven data- en businessanalisten geen maanden meer te vergaderen om de nodige input te bekomen voor hun analyses, maar kunnen onmiddellijk van start gaan met de data die relevant is om de business vooruit te helpen. Zo wordt het voor de analist bijv. eenvoudiger om nieuwe databronnen snel zelf toe te voegen en te integreren in hun dashboards en BI-applicaties voor realtime-inzichten te krijgen.

Het platform werd gebouwd door Thomas Vanhove tijdens het behalen van zijn doctoraat aan Universiteit Gent. Medeoprichter Gregory Van Seghbroeck begeleidde zijn traject. Al snel bleek er een markt te zijn voor Tengu. In juli 2016 zag Tengu als spin-off van imec en UGent het levenslicht. In 2019 stapte Daphné De Troch mee in als medeoprichter, en bracht hiermee ook commerciële expertise binnen. Het bedrijf telt in 2021 negen Fte’s.

“Organisaties zetten data in voor betere datagedreven strategische beslissingen. Toch zien we dat analisten 80 % van hun tijd spenderen aan het vinden en filteren van de juiste data, terwijl hun expertise juist zit in het creëren van inzichten uit deze data”, aldus Thomas Vanhove, co-founder en CEO van Tengu. “Tengu neemt hen dit weinig productief werk uit handen door automatisatie, structurering en vereenvoudiging van hun dataprocessen. Hierdoor hoeven businessanalisten geen maanden meer te vergaderen om de nodige input te bekomen voor hun analyses, maar kunnen onmiddellijk van start gaan met de data die relevant is om de business vooruit te helpen”

Gebruikersgemak in databeheer

Tengu is niet het zoveelste dataplatform. “Tijdens mijn doctoraat, ging ik op zoek naar oplossingen die ervoor zorgden dat ik niet alles steeds opnieuw moest opzetten. Dat bleek onbestaande”, vertelt Thomas Vanhove. “De gebouwde oplossing lag op eenzelfde lijn met de DataOps-discipline, een nieuwe werkwijze om data te operationaliseren op een consistente, tijdige en herhaalbare manier.” Maar wat Tengu vooral onderscheidt zijn hun ondersteunende diensten om de klant wegwijs te maken in DataOps en het gebruiksgemak van het platform, zowel voor specialisten als niet- specialisten in databeheer.

Sprong naar de Europese markt

Met de nieuwe financieringsronde wil Tengu de volgende fase van het bedrijf inluiden. Zo zal het salesteam verder worden uitgebreid en wagen ze de sprong in de Europese markt. “DataOps creëerde een nieuwe internationale markt die we nog mee kunnen definiëren en uitbouwen als marktleider”, aldus Thomas. Daarnaast blijft Tengu investeren in de verdere uitbreiding van hun platform en in de ondersteuning van hun bestaande klanten. Tengu werkte al samen met grote namen als Brussels Airport, Patronale Life Insurance, EIT InnoEnergy en The Retail Factory.

“We zijn ook bijzonder opgetogen over het vertrouwen dat de nieuwe investeerders in Tengu stellen”, gaat Thomas Vanhove verder. “In PMV, Ahorn BV en business angels waaronder Bruno Lowagie en Ingeborg Willaert vond Tengu het perfecte investeerdersconsortium. Eind 2020 engageerden ze zich voor een investering van maar liefst 700.000 euro. Naast financiering, haalt de start-up met deze investeerders ook complementaire kennis en expertise in huis. De perfecte cocktail voor succes”.