Graffiti draagt tot op heden een negatieve connotatie, waardoor heel wat talent in de kiem wordt gesmoord. Sinds 2015 overtuigt Wallin’ het publiek van het tegendeel: met haar graffiti projecten, murals en evenementen kleurt ze – in samenwerking met lokale en (inter)nationale street art artiesten – zowel publieke als private ruimtes.
Aanvankelijk richtte de onderneming zich voornamelijk op gesubsidieerde passieprojecten. “Gaandeweg verschoof de focus naar commerciële projecten”, dat vertelt zaakvoerder Rick Molyneux. “De verschuiving startte in 2018, wanneer Jona en ik voor het eerst actief in konden zetten op de groei van Wallin’ als organisatie.” Die inzet werd beloond: “Zowel onze naamsbekendheid als onze commerciële visibiliteit kregen een immense boost, met een exponentiële toename van het aantal commerciële projectaanvragen als gevolg.”
Van passieproject tot parttime job in tijden van corona
Helaas konden Rick en Jona de toenemende vraag niet meteen vertalen naar effectieve groei. In 2018 waren beide zaakvoerders immers nog voltijds student, dat veranderde pas in 2020. Vanaf dan konden Rick en Jona zich voor het eerst parttime engageren voor Wallin’, wat leidde tot indrukwekkende stijgingen op vlak van omzet, projecten én brand awareness. “Terwijl we in 2020 enkel actief waren in Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Antwerpen, breidden we dat gebied vorig jaar uit met Vlaams-Brabant, Henegouwen en Luik”, verklaart Jona.
Muurschilderingen groeiden de afgelopen jaren organisch uit tot Wallin’s grootste bron van inkomsten, een tendens die Rick en Jona willen verderzetten. In de toekomst zal Wallin’ – naast de tours en de workshops – steeds meer inzetten op commerciële muurschilderingen. Die keuze maakt de organisatie niet zomaar, legt Jona uit: “Dankzij de publieke visibiliteit van zulke murals vormt de activiteit een efficiënte manier om onze missie te verwezenlijken. De zichtbaarheid zorgt ervoor dat we in één klap een hele groep mensen bereiken en kunnen overtuigen van de decoratieve meerwaarde van street art.”
Een kleurrijke toekomst
Op korte termijn schreven Rick en Jona met Wallin’ een succesverhaal. Na vijf jaar beschikken ze niet alleen over een uitgebreid netwerk van lokale en (inter)nationale artiesten, ze bouwden ook een indrukwekkend portfolio op. Disney + Belgium, Jansen The Building Company, North Sea Port en EDF Luminus zijn slechts enkele van de vele grote spelers waarmee Wallin’ reeds samenwerkte.
Zulke grootschalige commerciële projecten zorgen niet alleen voor vertrouwen naar nieuwe klanten toe, maar fungeren automatisch ook als marketingtool. “Tot op heden pikte de pers maar liefst 65% van onze publieke projecten op”, verduidelijkt Rick. “Zo vormt haast elk openbaar project een boost voor Wallin’s visibiliteit en naamsbekendheid.”
Om uit te groeien tot een zelfbedruipende, commerciële onderneming, wil Wallin’ investeren in marketing, werkkapitaal en de uitbreiding van het team. Die investeringen wil de organisatie financieren via een crowdlendingcampagne bij WinWinner. Daarmee hopen de zaakvoerders tegen 9 mei 2021 minimaal €50.000 en maximaal €75.000 te hebben opgehaald. “Wie investeert in Wallin’ leent ons niet zomaar een som geld”, besluit Rick. “Investeerders krijgen een aantrekkelijk rendement, geven ons de kans om Wallin’ te laten groeien én ze bouwen mee aan een kleurrijkere wereld.”
Meer informatie over de crowdlendingcampagne van Wallin’ vind je op het WinWinner-platform.