Dat we door de coronamaatregelen worden afgesneden van onze sociale contacten is extra zwaar voor ontslagen werknemers. Ze hebben geen schouder om op te huilen en kunnen voor hun outplacement geen gebruik maken van de normale tools om hen op weg te helpen naar een nieuwe job. “Als oplossing hebben we ons outplacement-programma vernieuwd en aangevuld met allerlei thema’s die specifiek focussen op het emotionele en fysieke welzijn van de deelnemers”, zegt Louis Kemps, CEO van Itzu. “Voortaan is het programma hybride, dus zowel online als offline, en dit op kantoor, in de natuur of op een andere inspirerende plek. Het doel is vooral om de werknemers opnieuw veerkrachtig te maken, zodat ze de mentale en fysieke kracht vinden om hun carrière nieuw leven in te blazen.”
Via een ander empowerment-traject, dat geschikt is voor langdurig zieken en tijdelijke werklozen, worden eveneens hybride kanalen ingezet rond thema’s als gezond bewegen, voeding, ergonomie, mentaal welzijn, sociale contacten, enzovoort. Dit is nu even belangrijk geworden dan onderwerpen zoals digitaal solliciteren en de talentenzoektocht.”
“Om deze vorm van loopbaanbegeleiding te mogen aanbieden, moet je 7 jaar beroepservaring kunnen voorleggen”, aldus nog Louis Kemps. “Het vergt in normale tijden al heel wat expertise om samen naar de talenten van deze mensen te zoeken, te ontdekken waar ze energie van krijgen, en hen te heractiveren om uiteindelijk een betere versie van zichzelf te worden. Om dit onder de huidige omstandigheden voor mekaar te krijgen, is een aangepast programma essentieel. En daar gaan we nu de volle 100% voor.”