In normale tijden bereidt PostNL Extra@Home zich nu volop voor op de voorjaarsdrukte. Van zodra het mooi weer wordt, zien ze het aantal bestellingen voor tuinmeubelen en doe-het-zelfmaterialen de hoogte ingaan. Maar nu zitten ze eigenlijk nog steeds in de piekperiode sinds de start van de coronapandemie.
“Het begin van het tuinseizoen is voor ons altijd een heel druk moment”, vertelt Rudy Van Rillaer, Managing Director PostNL België. “Toen vorig jaar winkels de deuren moesten sluiten en mensen verplicht thuis bleven, is het bestelde volume op zeer korte termijn verviervoudigd. Consumenten gingen massaal klussen. Noodgedwongen werd alles online besteld en aan huis geleverd. Vandaag stellen we vast dat die opwaartse beweging nooit gestopt is.”
Nood aan extra opslagcapaciteit
Het grootste aantal bestelling levert Extra@Home de dag erna bij de consumenten thuis. Maar een deel van de goederen moet opgeslagen worden tot de dag van de bezorgafspraak bij de consument. Door de significante volumegroei ontstond de nood aan meer opslagcapaciteit. Daarom wordt het bestaande depot in Sint-Niklaas, goed voor zo’n 3.000m² opslagruimte, uitgebreid met een nieuw depot in Temse. De totale over- en opslagcapaciteit wordt daardoor meer dan verdubbeld tot 6.500m².
Ook grotere goederen online bestellen
De top 3 van meest geleverde pakketten door Extra@Home bestaat uit meubels, tuinmeubels en doe-het-zelfmaterialen. Ook witgoed en fietsen worden vaak aan huis bezorgd. De Belgische consument heeft in deze bijzondere tijd sneller de weg gevonden naar meer online bestellingen en thuisleveringen. Het comfort om online ook grotere goederen te bestellen – of het nu gaat om een nieuwe zitbank, een tuinset of een regenton – is een evolutie die zich wellicht zal doorzetten.
“Niet alleen de consument heeft het gemak ontdekt van online bestellingen”, zegt Van Rillaer. “We merken dat ook steeds meer meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en tuincentra een beroep doen op PostNL Extra@Home om hun goederen te laten leveren. Het geeft hen de mogelijkheid zich te concentreren op hun kerntaken, want de bezorging gebeurt met de glimlach en de grootste zorgvuldigheid door onze bezorgers.”