“Tijdens de eerste lockdown had mijn vrouw een verrassing voor me: een bestelling van één van de populaire maaltijdboxen, met voorbereide recepturen waarmee ik zelf kan koken. Maar wat er in zat, bleek vlees uit Nederland, groenten uit Duitsland, enzovoort. Ik heb met mijn bedrijven altijd samengewerkt met plaatselijke beenhouwers. Dus ik bedankte mijn vrouw voor het initiatief, en begon zelf aan een project te sleutelen.”
“Van bij Fooddesk ken ik nog veel beenhouwers persoonlijk, en ik begon hen aan te spreken over het project. Veel beenhouwers zetten wel iets op Facebook, maar online verkoop is nog ver van hun bed. Met Jummi krijgen ze de kans om hierin mee te gaan, terwijl Jummi voor het platform en de promotie zorgt. Ook de Landsbond der Beenhouwers is enthousiast over Jummi.”
Dat project van Lambaerts werd Jummi, en op en top lokale foodbox. “De recepten komen van ‘Lekker van bij Ons’ van Vlam, en zijn afgestemd op de groenten en vis of vlees van de maand. Het resultaat is een kindvriendelijk en streekgebonden familiemenu vanuit het aanbod van lokale handelaars.” Elke maand zullen er 16 recepturen in een box besteld kunnen worden, en beenhouwers kunnen eigen Jummi-boxen aanbieden in hun eigen webshop.
Klanten kunnen de bestelde foodbox ophalen bij hun lokale slager, of – als die beschikbaar is – in een gekoelde automaat. “Een hiaat was nog de mogelijkheid voor thuislevering. En we hebben nu pas een overeenkomst afgesloten met een koerier, dus ook dat behoort nu tot de mogelijkheden.”