SMOTspot – VL

Starter in de kijker: drie gewezen scoutsboys gaan de strijd aan tegen huidkanker

KORTRIJK - Het mooie weer komt er aan en dat betekent dus meer uren zon. De Kortrijkse start-up Sundo wil zijn steentje bijdragen aan veilig zonnen. Het gaat er met grote ambitie tegenaan: de strijd winnen tegen huidkanker. Om dit doel te bereiken, ontwikkelden de jonge ondernemers de SMOTspot, een verdeelpunt voor innovatieve en slimme zonnecrèmes. Deze spots worden de komende lente en zomer geïnstalleerd in verschillende steden, sportclubs en beachbars over heel Vlaanderen. 

Sundo telt een driekoppig team: Frederic Vannieuwenborg en Victor Desmet (beiden burgerlijk ingenieur) en Jacob Leysen, de commerciële kracht van het team en zoon van de wel bekende Kortrijkse advocaat Jan Leysen en Christine Depuydt. Het trio jonge ondernemers leerde elkaar kennen in Scouts Groeninge te Kortrijk. De start-up zet in op huidkanker-preventie. Huidkanker is namelijk één van de sterkst stijgende kankers in ons land. Dé grote boosdoener hierin is overmatige blootstelling aan uv-stralen van de zon.

“Gelukkig kunnen we ons hier tegen wapenen, onder andere door ons in te smeren met een goeie zonnecrème”, zeggen de jonge ondernemers. “Dit kan u deze lente en zomer makkelijk doen aan de SMOTspots. Deze verdeelpunten voorzien u namelijk van een portie zonnecrème zonder microverpakking. Daarnaast heeft de SMOTspot ook een educatief karakter, een scherm met de huidige UV-index geeft aan wanneer u zich moet insmeren.”

Het belang van sensibilisering

Naast de UV-index monitoren de SMOTspots van Sundo ook allerlei andere omgevingsfactoren zoals temperatuur, luchtdruk of luchtvochtigheid. Dit alles om het smeerpatroon van de mensen te ontdekken en in kaart te brengen. Op deze manier wil Sundo te weten komen wanneer we smeren en vooral wanneer we dit niet doen terwijl het wel zeker nodig is. Hierdoor kan in de toekomst veel gerichter en efficiënter gesensibiliseerd worden rond zon-veilig gedrag.

Volgens de starters van Sundo is een goede sensibilisering zeer belangrijk, zo niet cruciaal. “De laatste jaren was de vraag in sensibilisering altijd ‘wie’ moeten we bereiken, nu dit vraagstuk bijna opgelost is, wordt de ‘wanneer’ echt van belang om het gewenste effect te bereiken.” vertelt Jacob Leysen, één van de oprichters van Sundo.

Deze lente en zomer worden de SMOTspots geïnstalleerd op 75 tot 100 locaties. Verschillende steden waaronder Kortrijk en Deinze nemen al deel aan dit ambitieuze project. Verdere locaties zullen in de komende weken en maanden te ontdekken zijn op de website: www.sundo.be en hun sociale media.