jan broos jam

De Klare Kijk van… Jan Broos: “Een nieuwe auto wil je zien, voelen en ruiken”

De klare kijk van Limburgse topondernemers op corona. Zo heet onze reeks die we 5 weken na elkaar zullen brengen. Aflevering 2: Jan Broos (Groep JAM, Hasselt).

Waar het jaar nog zeer veelbelovend begon voor Mercedes-Benzdealer Groep JAM, werd de hele sector door corona bruut langs achter aangereden. CEO Jan Broos weigerde zijn bedrijf 'perte totale' te laten verklaren, en kalefaterde zijn geesteskind gaandeweg op tot de geoliede machine van weleer. "Ik blijf positief. Als we nog enkele weken doorbijten, zullen de vaccins en het goede weer de hemel helemaal doen opklaren", zegt de ondernemer, die overigens zelf kortstondig door het virus werd geveld.

“Zoals altijd in de periode van het Autosalon van Brussel, was de aanzet van 2020 heel goed”, herinnert Jan Broos zich. “De opmars van onze plug-in hybrides en de toename van de commercial vehicles (bedrijfsvoertuigen) zorgden voor een aangename dynamiek in ons bedrijf. Bovendien werd de overname door het Franse Groupe Maurin begin maart geofficialiseerd en lagen er ambitieuze groeiplannen op tafel. We waren vastberaden om de schaalvergroting met onmiddellijke ingang te concretiseren in een betere afstemming van de processen en een verhoging van de efficiëntie.”

Maar toen kwam corona en viel de wereld stil. “Compleet onverwacht moesten alle plannen de koelkast in”, zegt Broos. “De onduidelijkheid overheerste: wat gaat dat geven, hoe lang gaat dat duren,… Niemand die het antwoord wist. Toch zijn we heel snel gaan schakelen, met de invoering van technische werkloosheid, telewerk, het toepassen van alle veiligheidsvoorschriften, enzovoort. Een aantal diensten zijn wel blijven doorlopen, zoals het onderhoud van prioritaire voertuigen als ambulances. Ook onze sales en aftersalesdiensten zijn in de mate van het mogelijke actief gebleven. Toch was de transformatie erg groot. Al onze mensen hebben een grote inspanning moeten doen, en daar ben ik hen enorm dankbaar voor. Ze hebben zich heel flexibel opgesteld en uiteindelijk is daardoor het team veel hechter en sterker geworden.”

“Kosten in de gaten houden”
Als manager van een bedrijf in volle transitie, kwam Jan Broos door corona in een totaal nieuwe situatie. “Het klopt dat je door de omstandigheden uitgedaagd wordt”, zegt hij. “De eerste challenge is je rol als people-manager. Je moet proactief inspelen op ieders situatie. Een transparante communicatie is belangrijk, en je moet zorgen dat iedereen mee is. Dat is echt geen klein bier.”

De tweede belangrijke uitdaging in volle crisistijd was de financiële bewaking. “Als je businessmodel met onverwachte risico’s geconfronteerd wordt, moet je de financiële parameters extra in de gaten houden”, vindt Jan Broos. “Besparen op de kosten en verantwoord omgaan met de centen is cruciaal. Als CEO moet je op dat vlak altijd alert zijn.”

En er was nog een moeilijk vraagstuk: “Door de reisbeperkingen waren er onderdelen onbeschikbaar voor de productie”, weet Jan Broos. “Het was dus onmogelijk om in te schatten hoeveel weken na bestelling het voertuig zou geleverd of hersteld worden. Een probleem dat nog niet helemaal van de baan is, want het wereldwijde tekort aan computerchips treft onze sector nog steeds. In dat opzicht is 2021 een transitiejaar om de processen opnieuw te normaliseren.”

“Fysiek contact blijft belangrijk”
Jan Broos gelooft dus niet dat de crisis snel zal voorbijrazen. “Een deel van de impact door corona zal ongetwijfeld blijven hangen”, voorspelt hij. “Denk aan telewerken, waardoor er veel minder kilometers worden gereden. Uiteraard voelen wij dat in onze business. Een ander voorbeeld is de digitale omslag. Een auto kopen zal in de voorbereidende fase veel meer digitaal verlopen. Wij waren met Groep JAM die weg al ingeslagen, maar corona heeft dat nog versneld. Een verandering ten goede, vind ik. Al blijft de finale transactie toch een fysiek gegeven. Kopers willen een nieuwe auto zien, voelen en ruiken. En ook voor onze mensen blijft het directe contact met de klanten van groot belang. Je merkt dat het virtuele op zijn grenzen stoot. Het echte verschil maak je met een gezellige babbel, een doordacht antwoord op een directe vraag, een close contact met een vertrouwenspersoon… Zeker in Limburg is dat een onmisbaar gegeven om zaken te doen. Het is ook wat ik persoonlijk het meeste mis: de ervaringsuitwisseling met andere ondernemers, de ontmoetingen bij Voka en VKW… Ja, in dat opzicht mag corona heel snel voorbij zijn.”

Jan Broos weet waar hij over spreekt, want hij werd zelf, net als zijn echtgenote, door het virus getroffen. “In oktober was dat, vermoedelijk na een zakelijke bijeenkomst. Maar zeker weet je het natuurlijk nooit. Mijn vrouw is er toch ernstig ziek van geweest, dus onderschatten doe ik het zeker niet. We hebben er alle belang bij dat we nog een aantal weken alle maatregelen goed volhouden. Eens de vaccinaties op volle toeren draaien en het zonnetje opnieuw tevoorschijn komt, zullen de mensen vanzelf heropleven en de hele situatie door een positieve bril gaan bekijken. Het perspectief op betere tijden is er, we mogen nu niet opgeven met de meet in zicht.”

“Alert voor veranderingen”
Ook over de professionele toekomst is Broos opgetogen. “Het effect van de integratie met Groupe Maurin werpt zijn vruchten af. We werken nu al veel efficiënter en genieten van de schaalvoordelen. Het overleg met de Europese collega’s en de invoerder is door corona intenser geworden. We hebben met de moderne communicatiemiddelen een gestructureerd overleg kunnen opzetten. We werken veel pro-actiever en zijn alert voor veranderingen. Dat houdt ons scherp. Persoonlijk hou ik vinger aan de pols bij Groep JAM Zuid, zeg maar de activiteit vanuit Hasselt. En voor de rest speel ik mijn rol in de grotere groepsstructuur. Dat bevalt me uitstekend. Iedereen is klaar om opnieuw een versnelling hoger te schakelen. De trein bij Groep JAM is bijna op kruissnelheid.”