“Het idee achter Yumm ontstond al voor de coronacrisis”, vertelt Dieter Van Thienen. “Veel horecazaken hebben hun eigen website, waar soms een menukaart op te vinden is, maar die vaak lastig te gebruiken is op een smartphone. De website onderhouden vergt technische kennis. Door corona is men ook beginnen afstappen van geprinte menukaarten die doorgegeven worden van tafel tot tafel. Zo’n menukaarten kosten overigens veel geld, zijn slecht voor het milieu en niet corona-proof, tenzij geplastificeerd en telkens ontsmet. Om deze problemen op te lossen, corona-proof te maken en in te zetten op digitalisering, ontwikkelde ik Yumm.”
Digitale menukaart
Met Yumm is de menukaart altijd online beschikbaar. Klanten kunnen deze raadplegen door een QR code te scannen of rechtstreeks naar de link van de menukaart te surfen. Daarnaast is het ook mogelijk om de menukaart in je eigen website te integreren, zodat klanten niet naar een aparte website hoeven te surfen, maar dit op de website van de horecazaak zelf kunnen bekijken.
De menukaart kan op elk moment en op elk apparaat worden aangepast, wat het snel en eenvoudig maakt om deze up-to-date te houden. Verder heeft Yumm meertalige ondersteuning en is het ook mogelijk om onder andere allergenen toe te voegen. Dit maakt het voor klanten makkelijk om bijvoorbeeld gerechten te bekijken die glutenvrij zijn.
Contact tracing
“Na de eerste lockdown, toen de horeca opnieuw even open mocht, voegde ik ook contact tracing toe aan Yumm, zodat klanten voor, tijdens of na hun bezoek het aanwezigheidsformulier op hun eigen toestel kunnen invullen. Op die manier zijn de contact tracing gegevens digitaal beschikbaar en kunnen deze makkelijk geëxporteerd worden”, geeft Dieter nog mee.
Integratie met take-away platformen
“Omdat horecauitbaters vaak ook al op andere platformen zitten, zoals Deliveroo, Takeaway en UberEats, maken we het mogelijk om menukaarten gecreëerd in Yumm te gebruiken op deze platformen en omgekeerd”, vervolgt Dieter. “Wie op dus zowel op Deliveroo, Takeway als UberEats zit, kan met Yumm zijn menu en andere gegevens op alle platformen steeds synchroon houden.”
30 dagen gratis
Registreren voor Yumm is gratis. Iedereen kan een gratis account aanmaken en het volledige aanbod van Yumm gebruiken. Na een periode van 30 dagen, wordt een maandelijks bedrag van € 6,99 gevraagd. “Deze kost is voornamelijk om de servers waarop Yumm 24/7 draait te kunnen bekostigen”, legt Dieter uit.
Nu de horecasector op het punt staat om opnieuw te mogen openen, wil Yumm hen blijven ondersteunen en verder inzetten op digitalisering. Meer informatie en registreren kan via www.yumm.menu/nl/. Ook andere bedrijven kunnen bij Heleus terecht met hun eigen IT-uitdagingen.