De sneltram tussen Willebroek en Brussel-Noord is een van de oplossingen voor een betere multimodaliteit in de Vlaamse rand van Brussel. “De Sneltram is goed voor een investering van zo’n 450 miljoen euro”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “Dit is een enorme investering in onze doelstellingen rond modal shift – en dat is extra belangrijk in deze congestiegevoelige regio. De Vlaamse Rand snakt naar hoogwaardig openbaar vervoer, en het aanbieden van kwaliteitsvolle alternatieven voor de auto is een van de speerpunten van mijn beleid.’’
Het arrest van de Raad van State betekent echter niet dat er meteen kan begonnen worden met de werken. Er moet nog een hele procedure doorlopen worden. Minister Peeters maakt zich sterk dat ze over de doorlooptijden zal waken. De volgende stappen werden alvast in kaart gebracht door De Werkvennootschap. De startnota werd goedgekeurd in voorjaar van 2020. De volgende stap is de goedkeuring van de projectnota, voorzien voor dit najaar. Ondertussen worden ook de tramhalteomgevingen in Willebroek, Londerzeel, Wolvertem, Strombeek en Meise uitgewerkt. “We willen de vergunning aanvragen en verkrijgen in 2022, om dan in 2023 een aannemer te zoeken om dan te starten met de werken”, vertelt Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap.
Burgemeester Eddy Bevers (N-VA) van Willebroek was alvast blij met het nieuws dat de procedures bij de Raad van State van de baan zijn. “Dat is inderdaad goed nieuws. Niet alleen voor Willebroek is dat een gouden zaak, maar voor de hele regio Klein-Brabant Vaartland. Wij waren van bij het begin vragende partij voor dit project. Met de komst van de sneltram kunnen we eindelijk de verkeersproblematiek op de A12 aanpakken. Willebroek wordt in de toekomst dus een nieuw mobiliteitsknooppunt in de regio.”