De onbevangen kijk van de studenten wordt gewaardeerd. Louis van Moonlight Express, een aanstormend nachttreinbedrijf: “Als je als bedrijf zo’n opdracht geeft, hoop je belangrijke bevindingen rond je branding, naam, marketing- en communicatieplan mee te krijgen. Je houdt wel in het achterhoofd dat het om jonge mensen in opleiding gaat. Maar we kregen superhoge kwaliteit terug. De studenten hebben onze verwachtingen echt overtroffen!”
Duwtje in de rug
Leen Artoos, marketingdocent aan UCLL in Leuven: “Onze studenten hebben inderdaad het beste van zichzelf gegeven en dit in voor alle betrokkenen uitdagende omstandigheden. Hun werk geeft de bedrijven een duwtje in de rug in coronatijden en ver daarna.” Via de ‘Kmo-routes’ van UCLL kunnen bedrijven al meer dan 10 jaar een beroep doen op de management- en marketingexpertise van de hogeschool.
Strategisch plan
Op drie weken werkten teams van telkens een 16-tal studenten intensief samen om een sterk strategisch plan uit te werken voor regionale vaste waarden én nieuwkomers. Uitgangspunt daarbij: ‘Hoe boor je nieuwe markten aan — ook in coronatijden?’ “Vooral het luik over e-commerce was interessant voor ons,” vertelt Elisabeth van Wilderode van familiebedrijf Schoenen Pantas. “We bestaan al drie generaties en we willen blijven innoveren. Corona versnelt dit proces wel wat, maar ook los daarvan zijn de ideeën van de studenten erg bruikbaar.”
Onmiddellijk bruikbaar
Mieke Cassiers van het Kampenhoutse Chocola Tuti was ook tevreden over de inzet van haar studententeams: “Het belangrijkste is dat het onmiddellijk bruikbaar is — ik kan het voorstel van de studenten aan mijn assistente afgeven en alles is meteen duidelijk. Ik hoop alleen dat de studenten nu geen chocoladeverslaving opgelopen hebben”, zegt Mieke.
Voor de studenten zelf is het werken aan een authentieke bedrijfscase dan weer een unieke ervaring, vindt ook studente Leen Haesen: “Dat er een echte opdrachtgever bijkomt, een bedrijf waarmee je kan overleggen en feedback van krijgt, maakt het erg interessant.”