Even langslopen bij een collega’s voor een praatje, het zit er vandaag vrijwel niet meer in. Dit kan één van de redenen zijn waarom bijna 7 op de 10 respondenten (69,2%) minder weet waar zijn of haar collega’s mee bezig zijn, in vergelijking met het pre-coronatijd. Het werkplezier ging er in deze periode dan ook op achteruit voor bijna één op de drie thuiswerkers (33,1%), terwijl 14,7% van de respondenten net aangeeft meer plezier te beleven aan hun job.
“De impact van thuiswerken op de ‘camaraderie’ en zo ook de cultuur binnen een bedrijf, mag niet onderschat worden. Maar ook in deze periode kunnen organisaties ervoor zorgen dat werknemers niet vervreemden van hun bedrijfscultuur, maar sterker nog, dat ze zich meer betrokken voelen met hun organisatie. Wij deden dat met initiatieven als virtuele cafés, wandelmeetings, Trivial Time middag quiz, dagelijkse check-ins, Meet-up coffee brakes met nieuwe collega’s om elkaar te leren kennen ‘rond de koffiemachine’, video challenges, …,” aldus Peter s’Jongers.
Top 5 om de betrokkenheid van werknemers te verhogen:
- Kleine attenties/verrassingen (34,8%)
- Het hoofdkantoor als ontmoetingsplek waar regelmatig wordt samengekomen (20,2%)
- Wekelijks virtuele activiteiten zoals een virtueel café (16,7%)
- Meer opvolging door leidinggevenden (14%)
- Een virtuele dagstart per team (8,8%)
Protime werd opgericht in 1995 en is marktleider op het gebied van tijdregistratie, personeelsplanning, toegangscontrole en online samenwerken. De organisatie met ruim 300 medewerkers heeft naast de vestiging in Aartselaar ook vestigingen in Namur (BE), Waddinxveen (NL), Frankfurt (DE), Capellen (LU), Parijs (FR) en Manchester (UK).