In tandem met iVOX werden 300 Vlaamse communicatiemedewerkers bevraagd naar de impact van 1 jaar thuiswerken en werken in crisisomstandigheden. Wat blijkt? Interne communicatie werd afgelopen jaar belangrijker, maar onvoldoende aangescherpt.
Slecht rapport voor interne communicatie
Sinds de lockdown in maart 2020 werd interne communicatie (54%) en vooral het werkgeluk (58%) van werknemers belangrijker volgens de meeste respondenten. Wanneer er gevraagd werd of er ook effectief werk werd gemaakt van deze zaken, zien we echter een ander plaatje. Slechts een minderheid geeft aan dat er in hun bedrijf extra werk werd gemaakt van interne communicatie (38%) en werkgeluk (30%).
Interne communicatie kraakt in haar voegen. Ongeveer de helft van de respondenten geeft aan dat de dagelijkse communicatie verslechterd is sinds maart 2020. Ook spontaan contact lag afgelopen jaar onder vuur: slechts bij 30% van de respondenten staan mensen over heel het bedrijf nog spontaan in contact met elkaar. Ruim de helft (53%) geeft echter aan dat dit binnen teams wel lukt, maar dat dit moeilijker is over de hele organisatie heen. Volgens 17% is er tout court geen goed platform meer voor spontaan contact sinds de uitbraak van corona.
Veranderde rol
Vooral in grotere bedrijven (+250 werknemers) is de interne communicatierol van het hoger management erg veranderd in het coronajaar. 2 op de 5 (37%) communicatiemedewerkers geven dan ook aan dat ze leidinggevenden dit jaar meer ondersteund hebben. Amper een kwart (24%) van de communicatiemedewerkers had dit jaar het gevoel dat er naar hun advies werd geluisterd. Een andere groep (25%) geeft aan dat ze eerder de 2de viool speelden en enkel een uitvoerende rol kregen toebedeeld het afgelopen jaar. 12% van de communicatiemedewerkers geeft aan dat ze zelfs minder autonomie gekregen hebben tijdens de coronaperiode.
Gebrek aan samenhorigheidsgevoel
Het is geen verrassing dat 9 op de 10 respondenten (96%) aangeeft dat er minder feestelijke momenten waren in 2020 dan in 2019. Het verbaast dan weer wel dat volgens 70% van de bevraagden een creatieve aanpak ver te zoeken was. Wanneer collega’s samengebracht worden, heeft de crisis er bij bijna 2 op de 5 respondenten voor gezorgd dat er minder sfeer en verbondenheid is tussen collega’s. 1 op de 4 respondenten ziet zelfs het gevoel van trots bij werknemers afnemen.
Moet er nog een tool zijn?
Drie kwart van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf nieuwe communicatietools in gebruik heeft genomen sinds maart 2020. Tools om te videobellen (57%) staan met stip op nummer een maar ook chat-tools (35%) en tools om samen te werken (bv. documenten beheren) (30%) werden veelvuldig geïntroduceerd.
Van kneusje tot sterspeler
“Interne communicatie is vaak het kneusje van alle bedrijfscommunicatie”, aldus Fie Maes, communication strategist bij ECHO. “In een frustrerende periode als deze kunnen bedrijven zich in geen geval ondergewaardeerde medewerkers veroorloven. Gemotiveerd en trots menselijk kapitaal is de hartslag van elk succesvol bedrijf. Zij zijn diegenen die door vuur gaan voor jouw bedrijf, Zij zijn de superspreaders van de bedrijfscultuur. Je hoeft geen grootschalige campagne op poten te zetten om appreciatie te tonen, regelmatig een hartelijke dankjewel, een sympathieke verrassing of humoristische noot zijn van ongeziene waarde.”
Of de crisis het belang van interne communicatie voorgoed zal veranderen? “En of!”, benadrukt Maes. “Bedrijven die hun ogen en oren ‘gespitst’ hebben, maken van hun interne communicatieverantwoordelijke een sterspeler.”
Communicatiebureau ECHO
ECHO huist onder één dak met het pr bureau Walkie Talkie in hartje Gent. Met creatieve activaties en gepaste storytelling inspireert ECHO (toekomstige) medewerkers om een authentiek beeld van hun werkgever naar buiten te brengen. Ze zoeken en maken boeiende bedrijfsverhalen, bouwen activerende campagnes en toveren medewerkers om tot straffe ambassadeurs. ECHO bedient klanten zoals Toerisme Vlaanderen, Vlaams Instituut voor Biotechnologie, Toerisme Oost-Vlaanderen, AS Adventure en Partena.