‘Aldi verkoopt drie miljoen rollen extra toiletpapier door coronacrisis.’ Het was een opmerkelijk berichtje in de krant van gisteren. Het stond er echt. Of dat ook het geval is bij de Delhaizes en de Colruyts van deze wereld, daar heb ik het raden naar. Maar ik ga ervan uit dat ook daar wel wat extra rolletjes over de toonbank zijn gegaan.
Het bewijst alleszins hoeveel schijt mensen hebben aan deze coronacrisis. Een koppel dat vandaag de dag trouwt doet dat wellicht niet meer ‘tot de dood ons scheidt’, maar ‘tot de schijt ons doodt’.
Dat komt er natuurlijk van met al dat thuiswerk. Ik vraag me af of de kosten die bedrijven uitsparen op het vlak van toiletpapier en hygiëne, niet genoeg zijn om de loonsopslag van 0,4% te bekostigen die de werkgevers voorstellen. Alle gekheid op een stokje, ‘Aje moe kakkn, moe je kakkn’ zouden ze in Made in West-Vlaanderen schrijven, of dat nu op je eigen toilet is of op dat van je werkgever.
Tenzij je in een land als Ghana, Oeganda of Tanzania woont… daar heeft een groot deel van de bevolking nog geen toilet ter beschikking. Daar wil ‘The Good Roll’ iets aan doen. De Nederlandse fabrikant van duurzaam toiletpapier schenkt jaarlijks 50% van zijn winst aan het bouwen van toiletten in die landen. Het wil zelfs ter plaatse WC-papier gaan produceren.
Het unieke verhaal van The Good Roll inspireerde de Mechelse ondernemer Wim Voss deze week om dit toiletpapier ook in ons land te gaan verkopen. Omdat hij weet dat u schijt heeft van waar uw toiletpapier komt – zolang je er maar niet te snel met je vingers doorheen zit – zorgde hij voor leuke wikkels die inspelen op typisch Belgische symbolen. Voortaan kan je je gat dus afvegen met onder andere Magritte of Manneke Pis.
Koop je toiletpapier dus bij The Good Roll in plaats van in de supermarkt. En als je twijfelt om een velletje meer te nemen, denk er dan aan dat u een heleboel mensen in Ghana uit de stront helpt.