Wat was voor u persoonlijk het moeilijkste moment afgelopen jaar?
Ik denk net al bij vele anderen het moment dat België in een totale lockdown ging. Plots kreeg onze sector collectief af te rekenen met een quasi lege agenda en gedecimeerde inkomsten.
Worden bedrijfsaanpakken die inspelen op de coronacrisis de nieuwe norm of gaan bedrijven, eens alles achter de rug, terug naar hoe het was voor de pandemie?
Voor ons bij Push To Talk is het meer dan duidelijk dat digitale evenementen in één of andere vorm gaan blijven bestaan. Live communicatie is veel meer dan de belevenis op een evenement. Het betekent ‘live’ ontmoetingen creëren tussen mensen. Het gaat over de inhoud, over het verhaal. Het belang van live communicatie kan niet worden onderschat. Wie daar nog niet van overtuigd was, heeft dat met de coronacrisis aan den lijve ondervonden. Dan spreek ik niet over lange meetings zonder punch, maar wel over heuse online events die een boodschap overbrengen door een goed opgevolgd script, draaiboek, fijne content, enzovoort. We hebben de afgelopen maanden al heel wat digitale en hybride events uitgewerkt die bewijzen dat anders ook beter is. We hebben ondervonden dat deze nieuwe events een perfect antwoord bieden op de illusies van ‘gewone’ evenementen. Mensen vragen meer interactie. Een vraag stellen in een grote zaal ligt moeilijker dan online via een chatbox of andere tool. De vragen die gesteld worden kunnen ook na het event de basis zijn voor verdere communicatie, nazorg en opvolging. Het is een ideale manier om in een bedrijf een conversatiecultuur te creëren die in principe 365 dagen per jaar waardevol is.
Merkt u dat de markt grote veranderingen doormaakte?
Jazeker, iedereen is digitaal gewoon geworden. De enorme wereldwijde investeringen in platformen als Teams, Zoom, Hopin, … maakt dat het voor creatieve communicatiebureaus als het onze enorm makkelijk is geworden om complexe verhalen naar een zeer grote doelgroep te communiceren. Ik geloof er ook sterk in dat juist deze crisis onze sector versneld kansen biedt om ons los te rukken uit vastgeroeste dogma’s. De evolutie die al bezig was, krijgt nu zuurstof om zich volop door te zetten. Zeker bedrijfsevents slaan een nieuwe richting in: multimediaal, duurzaam en meer inhoudelijk.
Er wordt enorm veel content aangemaakt voor dit soort van digitale events en we merken dat deze langer ter beschikking wordt gesteld van de kijkers en dat eventplatformen zo eerder ‘kennisplatformen’ worden. De digitale events die we de afgelopen maanden hebben georganiseerd, hebben trouwens vaak veel méér mensen bereikt dan de oldschool events. Veel deelnemers volgen live, anderen kijken uitgesteld.
Is het beleid en de steun van de overheid verbeterd ten opzichte van een jaar geleden?
Laten we beginnen met een onderscheid te maken tussen live entertainment evenementen en live communicatie evenementen. Waarbij de eerste de focus ligt op ontspanning, is het bij live communicatie vooral de bedoeling om een evenement te gebruiken als een communicatiemiddel. Bureaus die enkel bezig zijn met fun en plezier door mensen fysiek bij elkaar te brengen hebben het bijzonder moeilijk. Voor hen is deze steun broodnodig.
Is die steun de redding van vele bedrijven, of moeten er nog meer inspanningen worden geleverd?
Ik zou opteren dat er nu steun en vooral innovatie vanuit de overheid wordt gestimuleerd in de verdere uitbouw van digitale ondersteuning van evenementen. Er is wereldwijd heel wat kennis inzake platformen en we moeten in Vlaanderen proberen om daarin koploper te blijven. De toekomst is aan evenementen met een duurzame inhoud in een continue conversatie. Digitale en hybride events maken zo een continue dialoog mogelijk. Het zou een grote stap vooruit zijn mocht bijvoorbeeld ook de overheid deze nieuwe vorm van communicatie omarmen.
“Mensen willen connectie voelen, bij elkaar zijn.”
Welke impact van deze pandemie ziet u op de relatie tussen werkgever en werknemer?
Mensen willen connectie voelen, bij elkaar zijn. Bedrijven zoeken nu meer dan ooit naar verbinding met hun medewerkers rond een collectief verhaal. Evenementen en de dagdagelijkse organisatie op de werkvloer kunnen daarvoor een motor zijn.
Wat is het belangrijkste dat u bijleerde het afgelopen jaar?
Dat live communicatie écht het verschil kan maken. Ook als het in een organisatie wat moeilijk loopt, kan het bij elkaar brengen van mensen zorgen voor een goede band tussen de organisatie en de medewerkers. Het geeft vertrouwen als je ‘live’ in dialoog kan gaan, digitaal of niet. Mensen snakken naar contact. In real life of online. Live communicatie maakte de voorbije maanden het verschil ondanks dat er geen fysieke events mochten georganiseerd worden.
“Als we in 2021 onze mindset helemaal kunnen omgooien en alle kansen grijpen, dan ben ik ervan overtuigd dat we later kunnen terugkijken op 2020 als het beste jaar ooit voor de event- en live communicatiesector.”