Het is de eerste in een reeks proefvaarten waar de diepgang zal worden opgevoerd tot 16 meter. Deze diepgang is nodig om in de toekomst ook de allergrootste containerschepen te kunnen blijven ontvangen. Het proefproject is een samenwerking tussen Port of Antwerp, het Vlaams en Nederlands Loodswezen, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit en rederij MSC.
De huidige maximumdiepgang van de Westerschelde voor containerschepen die naar Antwerpen opvaren, bedraagt 15.5 meter. Om in de toekomst ook de allergrootste zeeschepen toe te laten, om Antwerpen als eerste aanloophaven te gebruiken, is echter een diepgang bij opvaart van 16 meter nodig. Door de verhoging van de toegestane diepgang wordt de laadcapaciteit van de schepen aanzienlijk verhoogd. Deze extra vijf decimeters kunnen ongeveer 1.000 TEU (1 TEU is een container van 20 voet lang, 8 breed en meestal 8,6 hoog) winst opleveren.
“We zijn bijzonder enthousiast over deze geslaagde proefvaart en het nieuwe diepterecord”, zegt Rob Smeets, Chief Operations Officer Port of Antwerp. “Voor onze wereldwijde economische positie, de zo belangrijke bevoorrading van ons land en de welvaart van huidige en toekomstige generaties, is het essentieel dat we de allergrootste zeeschepen kunnen ontvangen en dat zij Antwerpen als eerste port of call kunnen kiezen.”