Oud-Raveldonk is een fictieve naam: hij verwijst naar Oud-Turnhout, Ravels en Arendonk, drie rasechte plattelandsgemeenten waar natuur en landbouw elkaar afwisselen. Op spandoeken maken de land- en tuinbouwers hun ambitie voor Oud-Raveldonk bekend. Ze willen in de eerste plaats de band tussen landbouwers en niet-landbouwers opnieuw versterken. En dat doen ze zelf, als vertellers en eigenaars van hun eigen verhaal.
Koploper Gunter Roes uit Oud-Turnhout vertelt: “Vroeger stonden de inwoners van deze regio bijna allemaal dicht bij de landbouw, bij wat er op het veld en de boerderij gebeurde. Mensen voelen nog steeds deze band, maar begrijpen minder wat er op de boerderijen leeft en speelt. Dit verhaal willen wij nu met de Koplopers vertellen zodat mensen opnieuw die verbondenheid met de landbouw voelen.”
“Wij willen ons eigen verhaal vertellen”
De Koplopers willen daarom zélf het verhaal brengen van hun land- en tuinbouwbedrijven in de streek. Verspreid over Arendonk, Ravels en Oud-Turnhout zijn 300 agrarische ondernemers aan de slag. 44 % van het grondgebied bestaat uit boerderijen, akkers en weilanden. Het belang van de sector is voor de regio niet te onderschatten. Daarom startten de provincie Antwerpen en vzw RURANT het project ‘Koplopers ARO’ (met provinciale, Vlaamse en Europese cofinanciering) als onderdeel van de provinciale gebiedswerking ARO (voor Arendonk, Ravels en Oud-Turnhout).
“Een aantal van die Koplopers heeft ondertussen een heuse opleiding storytelling gevolgd,” weet gedeputeerde voor Plattelandsbeleid Kathleen Helsen. “Ze leerden daarbij het verhaal van hun werk en hun streek te vertellen en die passie in tekst en beeld om te zetten. Land- en tuinbouwers zijn gewoonlijk de hele dag druk bezig op het land en in hun bedrijf. Communicatie is het laatste waar ze aan denken. Toch heeft elk landbouwbedrijf een uniek verhaal dat de moeite waard is om te leren kennen.”
Ben Versteynen uit Ravels, landbouwer én storyteller, erkent het belang van communicatie: “Elk landbouwbedrijf zorgt op zijn eigen manier mee voor lekker voedsel, werkgelegenheid of de open ruimte in deze streek. Wij willen onze collega’s aanmoedigen om ook hun verhaal te vertellen en we helpen hen daar graag bij. Via onze gezamenlijke verhalen kunnen de inwoners van Oud-Raveldonk de landbouw opnieuw ontdekken. Goede communicatie verbindt ons weer met elkaar. Dat willen we bereiken”.
Nadat ze eerder al een eigen website en een Youtube-kanaal startten, richten de Koplopers zich nu via grote welkomstdoeken naar de inwoners van de drie gemeenten. Dit was geen idee van een duur communicatiebureau, maar ontsproten aan het brein van de land- en tuinbouwers zelf om het draagvlak voor hun sector in het ARO-gebied te verhogen.