Stijn Belmans Makani

Makani: “Geschikt moment voor meer duurzaamheid dankzij corona”

Makani brengt op 18 mei voor de eerste keer ondernemers en sprekers samen rond  duurzaam ondernemen. Organisator Stijn Belmans zet zijn schouders onder het 100% online event. "Veel ondernemers tonen wel interesse in duurzaamheid, maar het gaat vaak niet verder dan zonnepanelen of sport stimuleren op het werk." Vanuit de Turnhoutse campus van Thomas More - waar Stijn werkt als strategisch beleidsinnovator -  kreeg hij vorig jaar de vraag om een event rond duurzaamheid te organiseren. Zo zag vzw Makani het levenslicht in september.

 

“Ik kwam in contact met I-Diverso, een HR-specialist die focust op inclusief en sociaal ondernemen. Voka toonde interesse om via het event de basis van de Sustainable Development Goals (SDG) uit te komen leggen. Ook Blenders uit Turnhout, dat veel innovatieve projecten onder zijn vleugels heeft, komt spreken”, legt Belmans uit. Dat is maar een greep uit het aanbod.

“Initieel was het de bedoeling om in Kamp C van Provincie Antwerpen iets te organiseren. Maar corona maakt dit te moeilijk en te duur. Daarom kozen we voor een 100% online event. We willen de winst van het event aan het goede doel Act4Change geven, dat jongeren wil stimuleren om duurzaam te ondernemen.”

Ondernemers die deelnemen kunnen zelf een programma samenstellen aan de hand van hun interessegebieden. In het eerste blok staan er verschillende key note sprekers op de planning, zoals Voka, I-Diverso, Carbon+Alt+Delete en Zwart op Wit. “We denken aan alle interessante aspecten voor ondernemers. Achteraf gaan we in gesprek tijdens Q&A-sessies, waar ondernemers kunnen nadenken hoe ze die duurzame ideeën in hun bedrijf kunnen toepassen. Zonder te veel gepalaver, heel praktisch en interactief. De dag eindigt met een matchmaking, waarbij ondernemers met elkaar verbonden worden en kunnen netwerken.”

Zelf ziet Stijn vzw Makani als een incubator van duurzaam ondernemen, waar ondernemers terecht kunnen voor informatie en waar ze in contact gebracht worden met verschillende spelers op het terrein. “Veel ondernemers willen wel dingen veranderen of inzetten, maar stellen zich de vraag hoeveel energie en investering dit zal vragen. Nochtans is deze coronaperiode een geschikt moment omdat we voor een stuk al in transitie zijn. Er is al een fanbasis voor duurzaam ondernemen, maar er moet nog veel extra awareness gecreëerd worden en de ideeën moeten we breder uitrollen. Veel grote bedrijven doen aan greenwashing, en da’s misschien spijtig. Maar voor kleinere ondernemers zijn er ook tal van mogelijkheden.”

Stijn hoopt dat ook de kleine zelfstandige zich zal inschrijven om kleinschalige ideeën op te doen.”Ook medewerkers van kmo’s en studenten zijn welkom. En ik hoop dat er mensen uit de vastgoedsector op af komen. Deze bedrijven hebben nog altijd een grote impact om omgeving en milieu.”