”We winnen met ons platform terrein in de Verenigde Staten. Met de keuze voor Twintag als nieuwe naam, zetten we onze focus helder in de markt”, stelt Alexander Carpentier, ceo van Twintig. In eigen land pakt het bedrijf data-uitdagingen aan. “Onze slimme QR-codes of ‘twintags’ werken mee in de datastroom rond covid-speekseltesten van het Gentse bedrijf Biogazelle, of meten de lengte van wachtrijen bij grote winkelketens.”
Najaar 2020 kwamen er 1.2 miljoen euro extra fondsen van Participatie Maatschappij Vlaanderen (PMV) en bestaande aandeelhouders. Hiermee moet het bedrijf zijn internationale ambities kunnen waarmaken. Het concept Product-Led Communication koppelt digitale ervaringen – virtual twins – aan fysieke producten met een slimme ’tag’, vaak een QR-code.
“Net voor de COVID-crisis kwamen we tot een positieve marktanalyse in de VS, waar de logistieke schaal-uitdagingen Twintag sterk in de kaart spelen. Industriële ondernemingen met een assortiment hoogwaardige producten zoeken vandaag actief contact met eindgebruikers, over distributiekanalen heen. De analisten van Gartner bevestigen overigens de duidelijke versnelling van deze brede Direct-to-Consumer trend vanwege covid. Twintag heeft daar een innovatief, laagdrempelig en bliksemsnel parcours te bieden”, besluit Carpentier.
Twintag is opgericht in 2017 door Jan Van Riel en Paul Carpentier. Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel in Herentals, en teams in India en in de California, VS.