1

Kledingketen wil betere shopervaring voor mensen met beperking

MERCHTEM - Multibrand fashion store ZEB, met hoofdzetel in Merchtem, heeft  ‘ZEB For Everyone’ voorgesteld. Met dit actieplan wil de kledingketen zijn 71 winkels aanpassen aan de noden van mensen met een beperking. En dat is nodig, want shoppen blijft voor hen nog al te vaak een challenge. Zo bleek uit een onderzoek van ZEB in samenwerking met ‘Inter’ en ‘Hart voor Handicap’. In totaal zal ZEB 200.000 euro investeren in de uitrol van het actieplan.

Het zaadje voor ‘ZEB For Everyone’ werd geplant middenin de coronapandemie. Zo merkte de kledingketen dat de vraag naar private en personal shopping steeds luider klonk. Daaruit ontstond het idee om verder te zoeken naar manieren om de shopbeleving bij ZEB naar een nog hoger niveau te tillen voor mensen met een beperking, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van de infrastructuur.

Onderzoek

Uit het onderzoek, gevoerd met de hulp van vzw’s ‘Hart voor Handicap’ en ‘Inter’ (expertisecentrum in toegankelijkheid en Universal Design),  blijkt dat bijna 7 op de 10 respondenten meer fysiek zouden shoppen mochten de winkels beschikken over alle nodige faciliteiten. Daarbij zijn ruimere doorgangen (66%), een rolstoelvriendelijke ingang (63%) en een overzichtelijke winkelinrichting (51%) onmisbaar. Verder is een ruime paskamer met extra plaats voor een begeleider en kapstokken op verschillende hoogtes, voor ruim de helft van de respondenten (respectievelijk 52% en 60%) onontbeerlijk.

Aanpassen winkels

ZEB wil zich engageren om zo snel mogelijk de winkels aan te passen aan de noden van klanten met een beperking. “Uit onderzoek is gebleken dat onze winkels al aan veel noden van mensen met een beperking voldoen. Zo zorgen we ervoor dat onze winkels een brede ingang – zonder drempels, en eventueel met hellingbaan – hebben en creëren we bredere doorgangen voor rolstoelgebruikers. Toch vinden we het belangrijk om steeds te blijven innoveren en gaan we op zoek naar manieren om het shoppen nog verder te optimaliseren voor mensen met een beperking”, aldus Luc Van Mol, CEO van ZEB. De 25 winkels die momenteel nog niet voorzien zijn van parkeerplaatsen voor mindervaliden worden onder handen genomen en de kleedkamers worden rolstoelproof gemaakt met bijvoorbeeld kapstokken op verschillende hoogtes. Nieuwe vestigingen worden alsook voorzien van een toilet voor rolstoelgebruikers.

Opleiding personeel

Op vlak van dienstverlening geeft bijna twee op de 3 respondenten (63%) aan dat een winkelmedewerker die voldoende tijd neemt om hen te helpen, een must is. Nieuwe concepten zoals private shopping, waarbij klanten een afspraak maken om in eigen bubbel te shoppen en personal shopping, waar de klant een personal shopper krijgt, zijn voor respectievelijk 38% en 56% van de respondenten een meerwaarde. Naast het optimaliseren van de winkels, zullen dan ook alle winkelmedewerkers een opleiding volgen waarbij ze de kans krijgen om zelf te ervaren hoe het is om te winkelen met een fysieke beperking. Op deze manier komen ze te weten hoe ze nog beter kunnen inspelen op de noden van de klant en kunnen ze de klant op de voor hem of haar beste manier ondersteunen.  Daarnaast stapt de kledingketen in een pilootproject om jobstudenten met een beperking werkervaring te geven bij ZEB.

ZEB baat in Vlaams-Brabant en Brussel een 10-tal vestigingen uit.