Een algemene groei van 19,20% in 2020, een jaar dat gekenmerkt werd door economische achteruitgang door het coronavirus, is opmerkelijk. Om een dergelijke groei teweeg te brengen heeft Lab9 heel wat investeringen gedaan. Zo pakte het bedrijf onder andere uit met de lancering van een nieuwe webshop die al meteen rendeerde tijdens de twee lockdownperiodes, en investeerde Lab9 ook in nieuwe boekhoudsoftware en een nieuwe CRM. “We hebben sterk ingezet op digitalisering en dat heeft geloond”, verklaart Geert Coolman, CEO van Lab9 Group.
De groep verkocht meer computers en iPads. De grafische sector – traditioneel een belangrijke markt voor Lab9 Pro – kende daarentegen een sterke daling als afzetmarkt. In de education markt verkocht het bedrijf veel meer – scholen beslisten sneller over aankopen in het kader van het afstandsleren. En bedrijven kochten meer computermateriaal aan voor hun thuiswerkende medewerkers en hun digitale transformatie projecten.
2020 in cijfers
De hele Lab9 Group groeide van 52,1 miljoen euro omzet in 2019 naar 62,1 miljoen in 2020, of zo’n 19,20% groei. De precieze winst is nog niet bekend maar zal rond het anderhalf miljoen voor belasting liggen. Lab9 kende een algemene groei over al zijn verschillende activiteiten. Moederbedrijf Lab9 Pro, het vroegere Online Grafics, behaalde in 2020 een omzet van 29 miljoen, of een groei van 42% tegenover 2019. Lab9 Stores, met 5 Apple Premium Reseller winkels in Oost- en West-Vlaanderen, kende een omzetstijging met 1% in vergelijking met vorig jaar. De omzet kwam daarmee op 33 miljoen. De winkels in Luik en Brussel groeiden 5% tegenover 2019, wat toch bijzonder is gezien de verplichte sluiting van de winkels tijdens de lockdowns. Lab9 Pro Antwerpen-Limburg groeide in omzet maar liefst 35% tegenover 2019. Het bedrijf behaalde een omzet van 3 miljoen.
Ambities voor de toekomst
Lab9 heeft grootse plannen voor de toekomst. Enerzijds wil het bedrijf verder uitbreiden met fysieke winkels, met name in Brussel en Wallonië. Daarvoor is Lab9 nu al op zoek naar nieuwe medewerkers. Anderzijds heeft Lab9 de ambitie om binnen drie jaar een omzet van 100 miljoen euro te halen. “We hebben veel geïnvesteerd vorig jaar om een goede basis voor een solide groei te creëren. Op die trend zouden we graag verder willen naar de toekomst”, bevestigt Coolman.
Uitdagingen en opportuniteiten van de coronacrisis
Tijdens de eerste lockdown waren de Apple-winkels van Lab9 Stores 8 weken lang gesloten. “Dat was een plotse aanpassing en we moesten hier snel een rendabele oplossing voor zoeken”, haalt Geert Coolman aan. Lab9 beschikte in die periode al over een webshop. “We hebben het aantal online bestellingen aanzienlijk zien toenemen. In vergelijking met begin 2019, steeg onze omzet uit de bestellingen via de webshop van 240.000 naar 2,6 miljoen euro. Dat was echt fenomenaal. Dit compenseerde natuurlijk het omzetverlies in de winkels niet helemaal. Zaken zoals accessoires, verzekeringen, of nog uitbreiding van de garantie, verkoopt veel moeilijker via de webshop”, aldus Coolman.
Lab9 mocht tijdens de tweede lockdown zijn fysieke winkels wel openen als service & pick-up-point. Op die manier konden klanten die dit liever wensten, hun online of telefonische bestelling in de winkel komen oppikken. “Dit zorgde er ook voor dat ons winkelpersoneel niet langer technisch werkloos was en dat was een hele opluchting”, getuigt Coolman. Lab9 Pro zette een deel van zijn personeel ook in als koerier voor consumenten die hun bestellingen aan huis geleverd wensten te hebben, en in andere functies in het bedrijf.
“De coronacrisis heeft ons geleerd om op korte tijd snel creatieve oplossingen te bedenken. Daar hebben we onze groei zeker aan te danken”, concludeert Coolman.