Pieterjan Bouten doet zijn verhaal in de krant De Tijd. “De verkoop lag in 2020 even hoog als in het topjaar 2019, en het klantenbestand konden we grotendeels behouden”, aldus Bruggeling Bouten. “Zowel in Europa als in de VS hebben we bovendien enkele van onze grootste contracten in de voorbije tien jaar afgesloten.”
Het in 2019 vooropgezette omzetcijfer (100 miljoen dollar) zou dit jaar moeten een feit zijn, aldus nog Bouten. De nog altijd maar 39 jaar oude CEO van Showpad zegt nog dat hij naar aanleiding van de corona een aantal ingrijpende HR-maatregelen heeft genomen. Zo krijgt iedereen aan boord de kans om thuis te werken, als hij of zij dat wil. “We hebben meer dan ooit ook geïnvesteerd in het welzijn van onze medewerkers,”, zegt Bouten nog. “Zo mocht iedereen in mei en juni van 2020 vier vijfde werken, en toch voltijds betaald blijven. Iedereen kreeg ook een abonnement op de meditatie app Calm. Ik heb in de zomermaanden ook alle werknemers persoonlijk een kaartje geschreven, iets wat me overigens zes dagen tijd heeft gekost.”
Bouten heeft ook fors ingegrepen in zijn eigen tijdsbesteding en in zijn eigen agenda. Zo werden de meeste vliegtuigreizen geschrapt. Enkel als er een groot contract te bespreken viel, stapte hij nog eens op een vliegtuig. “Ik heb op acht jaar tijd meer dan honderd trips naar de VS gedaan, achteraf bekeken betekenden dit vooral roofbouw op mijn lichaam” erkent Bouten. “Ik heb geleerd meer in balans te zijn zonder al dat reizen.”
foto (Mediahuis): Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten