De leegstand van winkelpanden bereikte dit jaar een historisch hoog niveau, zo becijferde Unizo Limburg. In januari 2021 telde Limburg precies 2.197 leegstaande winkelruimtes, zowel in de detailhandel, horeca als consumentgerichte dienstverlening. Op een totaal van 16.479 verkooppunten betekent dat een leegstand van 13,3%.
“Deze oppervlaktes zijn samen goed voor ruim 35 hectare leegstaande winkelruimte”, zegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg. “Een hallucinant cijfer, vooral omdat het effect van de coronacrisis op de fysieke winkels daar nog niet zichtbaar in is.”
“Het is niet de eerste keer dat we vanuit Unizo deze boodschap moeten geven, maar we hebben meer dan ooit nood aan gezond verstand bij het beoordelen van vergunningsaanvragen van nieuwe shoppingcentra buiten de stadscentra”, stelt Lodewyckx. “Zolang nieuwe winkelcomplexen vergund en gebouwd worden zonder aan een oplossing te werken voor de bestaande leegstand, blijft het dweilen met de kraan open. We hebben nood aan beter en volgehouden beleid, wat een werk van lange adem is, en waarvoor de Vlaamse overheid een ruimtelijk-economisch kader dient te creëren.”
“Huurprijs op basis van omzet”
En hij geeft alvast enkele tips: “Om klanten naar de handelskern te lokken zijn een goede toegankelijkheid en een slim parkeerbeleid meer dan ooit nodig. Dat betekent dat onze centra zeker niet ongebreideld autoluw gemaakt mogen worden, want we zien dat het succes van buitenstedelijke handelscomplexen gekoppeld is aan bereikbaarheid en parkeergelegenheid voor de deur. Tot slot is er ook een rol weggelegd voor de eigenaars en verhuurders van (verhuurde en leegstaande) panden, om meer mee te denken met hun huurders. En om bijvoorbeeld huurgelden aan te passen of tijdelijk vrij te stellen door de huidige situatie. Of om te evolueren naar huur op basis van omzet, in plaats van een vaste huur toe te passen.”