674056dab171aeefb844056d88b7dbeb

Lidl werft 500 mensen aan en opent nieuwe winkel in het Waasland

SINT-NIKLAAS/MERELBEKE - Lidl gaat vier nieuwe winkels openen in België. Dat kondigde de Duitse supermarktketen maandag aan. Zo komt er een nieuwe winkel in Sint-Niklaas en een in Mechelen. De overige twee locaties maakt Lidl nog niet bekend, omdat de vergunningsaanvragen daar nog niet volledig rond zijn. Lidl is ook van plan om tegen februari 2022 de bestaande winkels te vernieuwen in negen steden, vooral in Brussel en Wallonië. Tien winkels veranderen daarnaast van locatie.

Tegen eind 2022 zal Lidl naar eigen zeggen 500 werknemers aanwerven. Zij voegen zich bij de 10.000 huidige personeelsleden van de supermarktketen. Het groeiende personeelsbestand is te danken aan de opening van vier extra winkels en uitbreiding van 19 bestaande winkels.

Nieuwe winkels

Lidl telt 318 filialen, maar de Duitse supermarktketen maakt nu bekend dat het binnenkort twee gloednieuwe winkels opent in Sint-Niklaas en Mechelen. Naar de twee andere locaties blijft het nog even gissen. Daarnaast neemt Lidl 19 bestaande winkels grondig onder handen. Ze worden grondig gerenoveerd, helemaal heropgebouwd of ze verhuizen. De winkels zullen ook groter worden dan het verkooppunt dat ze vervangen. Daardoor is meer personeel nodig.

Groeiend marktaandeel

Mede dankzij de nieuwe winkels wordt Lidl een steeds belangrijkere speler in België. Ook tijdens de coronacrisis ging de Duitse groep er in België op vooruit. Terwijl Colruyt, Carrefour en Aldi er in het derde kwartaal volgens het onderzoeksbureau Nielsen qua marktaandeel op achteruitgingen, won Lidl meer dan 0,60 basispunten. Het marktaandeel schommelt nu rond 7,3 procent. Lidl was de snelste groeier. Het deed het beter dan de andere groeiers Albert Heijn en Delhaize.

Dicht bij huis

“De nieuwe projecten maken deel uit van de uitbreidingsstrategie van Lidl om ruimere verkooppunten met meer licht te openen”, klinkt het in een pers­bericht. “We merken ook dat Belgen graag dicht bij huis willen winkelen en spelen daarop in. Bovendien breidt ons aanbod van verse producten van lokale aanbieders voortdurend uit.”