Focus Advertising 21

Focus Advertising verlegt met Barco de grenzen van het klassieke jaarverslag

KORTRIJK - Barco, leider op het gebied van wereldwijde visualisatie, presenteert zijn jaarverslag 2020 in een geheel nieuw formaat. In lijn met de missie Enabling Bright Outcomes, gaat het om het allereerste volledig geïntegreerde rapport. "In het streven naar meer toekomstbestendige en holistische bedrijfsrapportage, hebben we ervoor gekozen om over te stappen naar een nieuw platform dat zowel financiële als niet-financiële resultaten omvat", aldus het Kortrijkse bedrijf. Achter de schermen hielp het communicatie- en marketingbureau Focus Advertising uit Heule (zie foto) het geheel in goede banen leiden. 

Al meer dan 10 jaar lang werkt Barco samen met Focus Advertising voor de realisatie van hun jaarverslag. Toen Barco in 2020 besliste op te schalen naar integrated reporting, sloegen beide bedrijven opnieuw de handen in elkaar. Met resultaat. Een integrated report is nog relatief nieuw in België. Slechts een handvol bedrijven publiceren er al een, meestal op buitenlandse platformen. Focus Advertising dacht niet alleen mee na over de structuur en de flow van het digitale platform waarop het report staat, het bureau zorgde ook voor de vormgeving en de realisatie ervan. De jarenlange samenwerking bleek een extra voordeel te zijn.

Integrated reporting is de next step in rapportering van bedrijven. “Daarbij wordt de nadruk gelegd op bevattelijkheid, strategische relevantie en een duidelijke toekomstvisie”, aldus Johan Van Hecke namens Focus Advertising. “Niet alleen de kwaliteit van de informatie wordt verbeterd, het document zelf zorgt ook voor een productiever rapportageproces met meetbare voordelen voor mens, bedrijf en omgeving.”

Een meer holistische kijk

Naast het Integrated report voor Barco, hielp Focus Advertising ook al bij de realisatie van de jaarverslagen voor Lotus Bakeries, Sipef en Petercam-Degroof. Bij Barco is men opgetogen. Zegt Carl Vanden Bussche namens Barco: “De jarenlange samenwerking tussen Focus Advertising en Barco en de positive dynamiek tussen beide teams zorgde ervoor dat we elkaar snel hebben gevonden in dit, voor beide partijen, nieuwe en uitdagende traject en met een knap eindresultaat als uitkomst. Na positieve feedback te hebben gekregen op onze rapportering over 2019, die al afzonderlijke informatie over financiële en niet-financiële gegevens bevatte, maken we een nieuwe sprong voorwaarts in onze rapportering en hebben we een solide raamwerk neergezet, klaar voor vandaag en morgen. Om ons engagement voor duurzaamheid en waardecreatie op lange termijn te onderbouwen, hebben we onze vertrouwde jaarverslagen en duurzaamheidsverslagen vervangen door één state-of-the-art geïntegreerd verslag. Dit volgende niveau van rapportage zal ons in staat stellen om een ​​completere en meer afgestemde dialoog aan te gaan met verschillende groepen belanghebbenden, om een ​​meer gebalanceerde reeks KPI’s te presenteren en om ons bedrijf voor te bereiden op toekomstige regelgevingsnormen.”

Nieuw formaat

Het 2020 jaarverslag van Barco bevat ook elementen en rapporteringsprincipes die worden aanbevolen door de International Integrated Reporting Council (IIRC), waaronder de introductie van een nieuw model voor waardecreatie op basis van de 6 value capitals. Als zodanig reageert en anticipeert het ook op de laatste regelgeving en richtlijnen op het gebied van financiële en niet-financiële gegevens, beloning en risico’s.

Deze nieuwe aanpak vermindert de complexiteit en maakt het mogelijk om de data op een meer dynamische en visuele manier te presenteren. Het rapport sluit ook naadloos aan op aanvullende informatie zoals video’s, persberichten of whitepapers.

Het volledige rapport is hier te vinden: https://ir.barco.com/2020.