Na een bijzonder sterke start in het eerste kwartaal van 2020, werd Lotus Bakeries ook hard getroffen door de uitbraak van COVID-19 en de wereldwijde lockdowns. De meest directe impact situeerde zich op de producten die hun weg naar de consument vinden via het out of home-kanaal (verkoop aan cafés, vliegtuigmaatschappijen, hotels, restaurants, cruiseschepen, cinema’s, evenementen, pretparken, scholen en ziekenhuizen). Daarnaast werden ook de merken en producten gericht op een on-the-go consumptiemoment geconfronteerd met een dalende vraag. Deze producten hebben zich tot op vandaag nog niet kunnen herstellen op een pre-COVID-19 niveau.
Vanaf de lockdown en doorheen het volledige jaar zijn alle 12 productievestigingen binnen de Groep operationeel gebleven. Het bedrijf heeft op geen enkel moment algemene maatregelen van economische werkloosheid ingeroepen.
Investering in natural Foods
In Natural Foods werd fors geïnvesteerd. In mei nam Lotus Bakeries quasi alle resterende aandelen van Natural Balance Foods over van de oprichters. Hierdoor heeft Lotus Bakeries nu volledige controle over het hele Natural Foods portfolio, met de merken BEAR, Nākd, TREK en Kiddylicious. Zo wil Lotus Bakeries nu de internationale groei buiten het VK voor deze merken versnellen door alle internationale activiteiten, merken en Global Accounts te centraliseren in een Natural Foods International hoofdkantoor.
Omzetstijging ondanks pandemie
CEO Jan Boone blikt terug op wat een heel onvoorspelbaar 2020 is gebleken: “In het jaar dat altijd geassocieerd zal worden met de COVID-19 pandemie heeft Lotus Bakeries een omzetgroei van 50 miljoen euro of meer dan 8% gerealiseerd. Dat maakt me trots en gelukkig! Dit was niet mogelijk geweest zonder de inzet van onze meer dan 2.000 medewerkers.”
Brexit
“Het ultieme Brexit akkoord is voor ons een heel goede zaak.”, vervolgt Boone. “Op die manier zijn import heffingen op onze producten vermeden. De logistieke en douane technische voorbereidingen die wij hadden getroffen, hebben ook geloond en er is geen onderbreking geweest in de bevoorrading van onze klanten, zowel voor onze producten die uit het VK komen als naar het VK gaan. De voorraadopbouw eind 2020 in het VK blijkt een voorafname op de verkopen in de eerste weken van 2021.”
Toekomst
“2021 begint wel zoals 2020 geëindigd is, namelijk met een wereld die nog steeds in de greep is van de pandemie. Het out of home-kanaal en de on-the-go producten blijven hard getroffen dus daar moeten we in de eerste jaarhelft zeker rekening mee houden. Maar we hebben in 2020 opnieuw sterke fundamenten gelegd om de langere termijn toekomst positief tegemoet te zien. We zijn sterker uit deze crisis gekomen en onze gezonde cash flow ontwikkeling zorgt ervoor dat we kunnen blijven investeren in de toekomst.”