Het gaat hard voor Lieven Vanlommel: sinds de uitbraak van het coronavirus begint de werkdag van de Kempense ondernemer tussen 2 en 4 uur ’s ochtends. “Het contract is zopas getekend”, zegt Vanlommel. “We doen voor het eerst een beroep op een franchisepartner: de Nederlandse cateraar Appèl.” Foodmaker opende net al zijn tweede Nederlandse vestiging, in Rotterdam. Er komen dit jaar ook 300 nieuwe saladbars bij, in de ketens zoals het Franse Monoprix, en bij Albert Heijn en Delhaize.
Bedrijfsrestaurants
“Bij Foodmaker maken we onze gerechten – van broodjes en salades tot soep en lasagne – in onze centrale keuken in Westerlo. We bieden gezonde voeding aan zonder toegevoegde suiker, bewaarmiddelen of kleurstoffen. Dat is anders dan bij veel bedrijfsrestaurants. Dat zijn vaak kankerkeukens, terwijl bedrijven net gezonde voeding kunnen faciliteren bij hun mensen.”
Vanlommel wil met gezonde alternatieven de strijd aangaan met bedrijfsrestaurants. “We hebben al enkele jaren restaurants in het hoofdkantoor van Proximus en Engie, maar we hebben de ambitie en de capaciteit om sterk uit te breiden”, zegt hij. “We kunnen tot 100.000 maaltijden per dag bereiden in onze keuken. Vandaag produceren we er 40.000: we kunnen een sterke groei aan.” In 2019 opende Foodmaker een nieuwe centrale keuken in Oevel van 20.000 m2. Er werken 300 mensen, waarvan 200 in de productie van verse maaltijden.
Thuislevering
Corona betekende voor Foodmaker een omzetverlies van 40%. “Maar in maart zullen we terug op het niveau zijn van voor de crisis. En we zien volop nieuwe kansen. Mensen werken meer thuis, dus brengen we onze maaltijden tot bij hen. Zowel particulieren als bedrijven die hun werknemers gezond willen laten eten, maken gebruik van deze dienst. We beleveren 1.000 adressen per dag.
Die thuislevering kwam er door de coronacrisis. “We maakten vorig jaar 4 miljoen euro verlies, terwijl we in 2019 – met de investering in de nieuwe site – nog kostendekkend waren. Door in korte tijd een thuisbezorgdienst op poten te zetten, konden we de schade beperken”.
De coronaperiode was hard door omzetverlies, maar ook heel dankbaar voor Foodmaker. “Het was een goede tijd voor reflectie, om te kijken waar we goed in zijn. Ervoor was het vaak te druk om erbij stil te staan.”