LIDL_duurzaamheidsverslag2019-1

Lidl en Gentse Magelaan vallen samen in de duurzaamheidsprijzen

GENT/MERELBEKE - Dinsdag 27 januari 2021 reikte het Instituut voor Bedrijfsrevisoren haar 20ste awards voor beste duurzaamheidsverslagen uit. Retailer Lidl won twee keer: de hoofdprijs ‘Best Impact Sustainability Report’ in de categorie grote bedrijven en één voor de aparte categorie ‘Best Creativity & Originality’. De overwinning werd binnengehaald mede dankzij de samenwerking met het Gentse communicatiebureau Magelaan.

Het had heel wat voeten in de aarde, een duurzaamheidsverslag produceren dat niet alleen alle belangrijke gegevens bevat, maar daarnaast ook overzichtelijk, mooi en leesbaar was. Het basismateriaal verzamelde en structureerde Lidl samen met Sustenuto, een bedrijf dat zich helemaal op duurzaamheid richt. Het Gentse Magelaan stond in voor de vormgeving en visualisering van de gegevens. Door een intense samenwerking kwamen de drie partners tot een uitgepuurd en duidelijk verslag van Lidls inspanningen op het gebied van duurzaamheid.

 

Het resultaat mocht er zijn. Dat bleek niet alleen uit de reacties van de ontvangers van het rapport, maar nu ook uit de prijs uitgereikt door het gerespecteerde en gerenommeerde Instituut voor Bedrijfsrevisoren. Dit jaar gebeurde de verkiezing op een virtueel event met meer dan 200 deelnemers. Die moesten uit 51 rapporten het beste halen: dat werd dus dat van Lidl. Lidl kreeg een tweede prijs voor creativiteit en originaliteit.

Het juryrapport was overduidelijk: “De jury waardeerde de mooie lay-out van dit korte verslag, dat is toegespitst op doelstellingen en realisaties. Het is een goed evenwicht tussen een kort verslag aan de ene kant en volledigheid aan de andere kant. De vorderingen worden vergeleken met de doelstellingen. Het is gemakkelijk te lezen, transparant en eerlijk.”

Cathy Willem, medezaakvoerster van Magelaan, verduidelijkt: “Duurzaamheid is voor Magelaan geen modewoord. Het maakt een onverbrekelijk deel uit van ons DNA, al sinds het ontstaan van het bedrijf in 1985. Dat we daarbij een belangrijk bedrijf als Lidl mee mochten helpen om tot dit resultaat te komen, dat vinden we bijzonder fijn.”