Calmeyn John TuuTuut 21

TuuTuuT ziet koopgedrag van automobilisten meer dan ooit veranderen

KORTRIJK - Omdat het online koopgedrag door Covid-19 in een ongeziene stroomversnelling is geraakt, schaalt TuuTuuT - het platform dat automobilisten in contact brengt met lokale garagehouders - zijn activiteiten aanzienlijk op. TuuTuuT wil de plaatselijke garagehouders de middelen geven om concurrentieel te worden met de grote retailbedrijven uit de autosector. TuuTuut is het bedrijfsconcept dat auto-expert John Calemeyn enkele jaren terug samen met Startit@KBC in de markt heeft gezet, en een groot succes kent.

TuuTuuT wil uitgroeien tot dé place-to-be voor autoverkoop. Om de snelle groei in goede banen te leiden wordt de start-up begeleid door accelerator Start it @KBC. Over een periode van twee jaar hebben al 88.000 geadverteerde wagens een nieuwe eigenaar gevonden, en daar komen elke dag zo’n 200 nieuwe voertuigen bij.

Vandaag biedt TuuTuuT zo’n 20.000 wagens aan van een 1.500-tal garagehouders. Hieronder vallen kleine zelfstandigen maar ook de bedrijven uit het uitgebreide MyWay en Audi Approved Plus-netwerk van D’Ieteren. De start-up wil haar online aanbod tegen 2024 zien groeien naar 100.000 voertuigen.  “We willen mensen via onze uitgekiende online strategie terug in contact brengen met hun lokale held, de garagist uit de buurt, waar iedereen terechtkan voor zijn of haar toekomstige auto”, aldus oprichter John Calemeyn. “We breiden het team gestaag uit met specialisten terzake.”

Hybride model

TuuTuuT neemt rond deze tijd zijn intrek in de Kortrijkse Cotton Factory, en zegt klaar te zijn om zijn groei nu nog aanzienlijk te versnellen en dit via een soort van hybride model. “TuuTuuT levert lokale garagehouders een optimale oplossing tussen webrooming en showrooming”, meldt kersverse CSO Grégory Mezieres. “Wij zorgen voor de virtuele showroom, de moeilijke zoektocht naar wagens, de juiste marketing en de online lead opvolging. Zo geven we hen de middelen om weer te kunnen concurreren in de enorm consoliderende markt. We zijn dus geen zoekertjessite, maar eerder een mix tussen Cool Blue, Vinted, Facebook en Cardoen.”

Andere aanpak met ‘nonkel auto’

Sinds de coronacrisis uitbrak, is de klassieke showroomtraffic gezakt tot een zeker dieptepunt en is de online aankoop van wagens exponentieel gegroeid. Heel wat lokale onafhankelijke garagehouders, voor wie digitaliseren nagenoeg onbetaalbaar is, kregen het daardoor nog moeilijker.

TuuTuuT wil zowel de belangen van de automobilisten als de garagehouders behartigen, zo benadrukt stichter John Calemeyn. “Het aankopen van een auto is vaak een stresserende en frustrerende ervaring voor heel wat mensen”, aldus Calemeyn. “TuuTuuT wil voor hen dé partner zijn, die een optimale online koopervaring creëert door de online zoektocht te combineren  met de persoonlijke aanpak van de garagehouder uit hun buurt. Voor de klant-automobilist is TuuTuuT de ‘nonkel auto’ die meezoekt naar de beste oplossing. Achter elke wagen op TuuTuuT schuilt een echte lokale garage met werkplaats. Via het social media platform van TuuTuuT kunnen mensen bovendien reclame maken voor een eigen voertuig dat ze willen verkopen of vragen stellen binnen de community rond hun auto.”