thumbnail_DSC_0321

Starter van de week: Haltra840 helpt ondernemers hun doelen te bereiken

AALTER - Als ondernemer en manager van een kmo ben je nooit alleen ondernemer. Je bent ook vader/moeder, echtgenoot/echtgenote. Kortom, een mens die zich laat leiden door zowel zijn gevoel als zijn verstand. Deze synergie omarmen is de eerste stap naar groei als mens en groei als bedrijf. Vanuit deze benadering wil Haltra840 bedrijven helpen om hun doelen te bereiken en hun bedrijfsstrategie te verfijnen.

Haltra840 is ontstaan uit het boekhoudkantoor Cobofisk. Luc Coopman (60) richtte het bedrijf in oktober 2020 op samen met zijn zoon Lennert Coopman (28). “We merkten dat ondernemers ons niet enkel boekhoudkundige of fiscale vragen stelden, maar ook meer en meer begeleiding wilden bij de professionalisering van hun bedrijf. Hoe ze hun organisatie kunnen verbeteren, hun droomdoel kunnen bereiken, meer inkomsten genereren,…”, vertelt Lennert Coopman.

De naam Haltra840 komt van de oude naam die voor het eerst gebruikt werd in 840 voor de gemeente Aalter. “We focussen op de drievuldigheid ‘mens, ondernemer, manager’ en bieden een breed scala aan ondersteuning”, vervolgt Lennert. “We merken dat er veel onzekerheid heerst bij de ondernemers. Dat proberen wij te counteren en te zorgen voor rust in het hoofd van de ondernemers.”

 

Expertise in verschillende domeinen

Vanaf deze week bestaat Haltra840 uit een team van 5 mensen. Elk van hen is specialist in zijn eigen domein. Zo heeft Luc Coopman voornamelijk een boekhoudkundige achtergrond, maar zetelde hij ook al verschillende keren in de jury van Vlerick Business School om ondernemingen te beoordelen. Ook Lennert schoolt zich al 3 jaar lang bij in het strategisch meedenken met bedrijven. Daarnaast bevat het team een internationale ondernemer die al bij verschillende grote bedrijven heeft gewerkt, en twee jonge dynamische krachten (de ene op vlak van marketing en communicatie, de andere op vlak van business economics. “Op die manier kunnen we heel professioneel begeleiden op verschillende aspecten.”

Kleine en middelgrote kmo’s

Het advieshuis focust vooral op de kleine en middelgrote kmo en heeft op dit moment voornamelijk klanten in de voedingsindustrie, productie- en bouwsector. “Vooral op plekken waar ze in een team werken, kunnen wij het verschil maken. Zo hielpen we al een klant met de verwezenlijking van een nieuwe webshop en installatie van een nieuwe machine gekoppeld aan de webshop. Een ander bedrijf stonden we bij in de heroriëntatie van zijn machines en materialen in een veranderende markt. Ten slotte waren we ook al enkele keren de ontbrekende schakel in de communicatie tussen generaties. In veel bedrijven werkt zowel de vader als de zoon en dat is niet altijd even gemakkelijk. Wij zorgen ervoor dat iedereen opnieuw streeft naar hetzelfde doel en zowel de rust als de goesting in de familie terugkeert.”

Kennisinstituut

Luc en Lennert dromen ervan om met Haltra840 een kennisinstituut te worden voor ondernemers in de buurt. “We willen een breed scala aan gevarieerde diensten aanbieden, maar wel steeds op basis van een vertrouwensrelatie.” Daarnaast bouwen vader en zoon ook graag een businessclub uit waarbinnen hun klanten kunnen netwerken. “Starten doen we vooral regionaal in Oost- en West-Vlaanderen, maar op termijn zouden we graag groeien naar de rest van Vlaanderen.”

Of de onzekere situatie door Corona een extra duwtje in de rug geweest is om Haltra840 op te starten? “Het is eigenlijk alleen duidelijker geworden dat de vraag naar dergelijke ondersteuning er is, maar Haltra840 was er anders zeker ook gekomen. We waren hier al lange tijd achter de schermen mee bezig”, antwoordt Lennert.