De meeste fietsleasing contracten lopen af na drie jaar. In die drie jaar krijgt de fiets regelmatig een professioneel onderhoud. Aan het einde van de termijn wordt de fiets ofwel overgenomen door de werknemer ofwel terug aangeboden aan de leasingfirma. Het zijn de fietsen die terug komen bij de leasingmaatschappij die door E-bis worden overgenomen. Alle onderdelen die eventueel beschadigd zijn worden vervangen en de fiets wordt volledig gereviseerd. Dat gebeurt door de technici van het Fietsatelier. Zij zijn tewerkgesteld in de sociale economie en worden in het Fietsatelier klaargestoomd voor de reguliere arbeidsmarkt.
“Wij vonden het belangrijk om kansen te geven aan deze mensen”, zegt Willem Beeck. Hij is samen met Benjamin Van den Bon de bedenker van dit vernieuwende concept. “De gereviseerde fietsen gaan nog jaren mee. De fiets krijgt dus een tweede leven. Bovendien kunnen mensen een kwaliteitsvolle elektrische fiets kopen voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Onze E-bis fietsen worden verkocht in het Fietsatelier op de Battelsesteenweg in Mechelen.”
E-bis is een samenwerking tussen sociale werkgever vzw Ecoso en Blusser, de vennootschap van Benjamin en Willem. Binnen E-bis doet Ecoso de hele logistiek, zoals het ophalen van de fietsen bij de leasingmaatschappijen, het reviseren en de verkoop in het Fietsatelier. Benjamin Van den Bon en Willem Beeck doen de commerciële en administratieve kant van de zaak.
Ook voor de leasemaatschappijen is het concept van E-bis een goede zaak. “Door de samenwerking met E-bis kunnen wij onze fietsen een tweede leven geven. Ondertussen hebben we 15.000 leasefietsen in beheer en komen er af en toe ook fietsen terug door bijvoorbeeld een werknemer die uit dienst gaat of een werknemer die zijn fiets niet overneemt na de leaseperiode. E-bis ontzorgt ons in dit verhaal en is een waardevolle partner. Ze halen de fietsen op, herstellen ze volledig en zo kunnen ze opnieuw in de markt gezet worden”, zegt Joep Kempen, CEO van leasingmaatschappij Cyclis.