De website ‘De Rijkste Belgen’ wist de hand te leggen op de jaarcijfers 2020 van Ardo. Het resultaat is verbazend positief. Ardo haalde het voorbije boekjaar een groepsomzet van 1,148 miljard euro tegenover 1,07 miljard het jaar daarvoor. De operationele cash flow stijgt van 64 naar 74 miljoen euro, de netto winst van 11 naar 13 miljoen euro. Het boekjaar van Ardo eindigde op 30 juni 2020 en omvat dus de eerste coronagolf. Het voedingsbedrijf doorstond die crisis kennelijk bijzonder goed. Het maakt de prestatie nog sterker.
Experts hebben er al op gewezen dat voedingsbedrijven meer dan behoorlijk standhouden en zelfs groeien. Ardo bevestigt die trend. In 2017 nam Ardo de Amerikaanse groep VLM over. Uit de jongste cijfers blijkt dat deze gewaagde expansie in de Verenigde Staten ook positieve cijfers oplevert. Het vermogen van de familie Haspeslagh stijgt van 396 naar 414 miljoen euro, aldus nog dezelfde website.
“Ondanks alle negatieve gevolgen van corona, heeft 2020 er onder meer voor gezorgd dat we veel meer online met elkaar samenwerken, over de hele wereld”, zei Gabrielle Kalkwijk, de extra muros CEO van Ardo, recent nog in Trends. “Ik ben er dan ook bijzonder trots op dat we er gezamenlijk in geslaagd zijn onze resultaten een stapje te verbeteren ten opzichte van de voorgaande jaren, ondanks de impact van corona en van het weer (te nat in het Zuiden en te droog in het Noorden).”
Andere aanpak
Met Ardo produceert de familie Haspeslagh in de eerste plaats diepvriesgroenten die hun weg naar de klant vinden via de klassieke winkeldistributie. Daarnaast is de groep ook actief als producent van convenience food. Het is die laatste sector die meest te lijden had onder corona. Maar dat werd opgevangen door een deel capaciteit van convenience productie om te schakelen naar retail. Corona versterkt ook de tendens naar meer gezonde voeding.
Ardo merkte dit door een gestegen vraag naar diepvriesfruit. “Het is duidelijk dat we sinds de start van corona minder omzet hebben in foodservice (restaurants…) en meer in retail”, zei de van origine Nederlandse manager Kalkwijk in hetzelfde artikel in Trends. “Daar proberen wij zo goed mogelijk op in te spelen. Maar dat heeft natuurlijk wel grote impact, onder meer op de organisatie in onze fabrieken. We zagen een aanpassing in de vraag: meer terug naar ingrediënten, minder naar groentemix. Mensen koken weer graag zelf thuis, met basis ingrediënten als erwten, bloemkool, broccoli, spinazie. Waar nodig hebben wij het productieprogramma aangepast. We volgen dit nauwgezet.”
foto: Gabrielle Kalkwijk