just-russel-louis-mortreu-latem-leven

Louis (23), jongste deelnemer in Latem Leven: “Ik toon graag dat er in Sint-Martens-Latem ook hard gewerkt wordt”

SINT-MARTENS-LATEM - Het is vooral binnenkijken in het rijke leven, maar Louis Mortreu (23) zorgt voor het contrast als jongste ondernemer in de reeks Latem Leven op VTM2. Dit jaar startte hij in het midden van een corona crisis zijn eigen hondenvoeding merk op, en toont daarmee dat ook kinderen uit een welstellend gezin hard moeten werken om hun eigen droom te bereiken. “Wat ik aan mijn ouders te danken heb? Zeker geen geld. Een warme nest en vooral de inspiratie dat je als ondernemer hard moet werken om er te geraken.”

Louis pauzeerde zijn studies aan de universiteit van Delft op zijn 21 jaar om het leven van hondjes en hun eigenaars heel wat makkelijker en beter te maken. Met Just Russel lanceerde hij de thuislevering van gepersonaliseerde hondenvoeding. Hij legde de vinger op de wonde zo blijkt, want hij wist op enkele maanden tijd maar liefst meer dan 2.000 klanten te bedienen.

“Na een jaar intensief onderzoek met voedingsexperten en dierenartsen kwamen we tot de pijnlijke vaststelling dat er wel effectief een groot assortiment van hondenvoeding aanwezig was op de markt maar de individuele, specifieke noden van zowel hond als baasje nooit ingevuld werden. Bovendien was de aanpak van de volledige markt heel onpersoonlijk en verre van modern!”, zegt Louis Mortreu.

Latem Leven

Het TV-programma ‘Latem Leven’ doet lijken alsof er in Sint-Martens-Latem weinig beweging is. “Ik heb geen tijd om stil te zitten en niets te doen. Ik werk samen met mijn team keihard 7 dagen op 7”, zegt de goedlachse ondernemer. Het bureau van de start-up bevindt zich in hartje Sint-Martens-Latem, te midden van de prachtige leiestreek. “We zijn een echt lokaal product, onze voeding produceren we samen met een productiepartner uit het Gentse. Bovendien merken we dat we veel steun krijgen als jonge ondernemers. Mensen kopen terug liever lokaal dan bij een onpersoonlijk en onbekend voedingsmerk.”

Met geld alleen kom je er niet

Een hondenvoeding merk lanceren lijkt een fluitje van een cent als je uit een welstellend gezin komt zou je denken. Maar er komt toch heel wat bij kijken. “Ik kan me voorstellen dat veel mensen denken dat ik van thuis uit een zak geld gekregen heb om te doen wat ik wou. Helaas niet…”, lacht Louis. “Ik ben uiteraard zeer dankbaar dat ik nog altijd thuis comfortabel kan wonen, maar Just Russel is het voorbeeld dat je er met geld alleen niet komt. Een idee is pas een goed idee als je het kan uitwerken.”

Dat de 23-jaar jonge ondernemer anders is dan zijn leeftijdsgenoten valt niet aan te twijfelen. Al van jongs af aan had Louis een enorme passie voor ondernemen. “Ik ben altijd heel graag creatief bezig geweest, ik hou van creëren. Ik haal veel voldoening uit bestaande processen efficiënter en gebruiksvriendelijker maken.” Louis omschrijft zichzelf niet graag als competitief maar eerder innovatief.

Hondenvoer op maat

Ruim 60% van de Belgische en Nederlandse honden lijdt volgens recent onderzoek aan overgewicht, een probleem dat Louis Mortreu en zijn collega-oprichter Renaat Waeles rechtstreeks willen aanpakken. Ze ontwikkelden een uniek computeralgoritme dat voor elke hond op een gebruiksvriendelijke manier berekent hoeveel en welke voeding ze dagelijks nodig hebben. “Er zijn vandaag al heel wat mogelijkheden voor gezonde dierenvoeding. Maar geen enkel merk is gericht op de specifieke noden van je hond”, vertelt Louis.

Voor hondeneigenaars is het erg moeilijk om de juiste voeding en portie te vinden. Ze hebben namelijk vaak geen idee hoeveel en welke voeding goed is voor hun hond. Er zijn teveel verschillende soorten en zonder juiste informatie is het onbegonnen werk om rekening te houden met alle eigenschappen van je hond. Het algoritme denkt aan de leeftijd van je hond, het geslacht, de hoeveelheid beweging, de algemene gezondheid, enz.. Op basis van die complexe berekening krijgt je hond vervolgens een gepersonaliseerd voedingsplan.

Voeding groeit mee me je hond

Het voedingsplan van Just Russel is bovendien enorm dynamisch, want het algoritme berekent voor iedere nieuwe levering opnieuw de juiste porties: wordt je puppy ouder, dan groeit ook het hun persoonlijke voedingsplan mee. “Honden hebben doorheen hun levensjaren andere noden. Van meet af aan was het één van onze hoofddoelen om daarop in te spelen”, aldus Louis Mortreu. De voeding is glutenvrij en bevat een zeer hoog vleespercentage.

Just Russel levert de hondenvoeding via een abonnementensysteem aan huis in compacte gepersonaliseerde verpakkingen, met de naam en foto van je hond op het etiket.

Ambities

De ambities van de jonge ondernemer verstopt hij niet onder stoelen of banken. “Just Russel levert vandaag hondenvoer aan huis maar eigenlijk zijn we veel meer dan dat. Just Russel zorgt ervoor dat goed zorgen voor je hond makkelijker, persoonlijker en gezonder verloopt”, aldus Louis Mortreu. “We willen echt het digitale gezelschap zijn van een hond en z’n baasje. Eentje die dag en nacht voor je klaarstaat, op zoveel mogelijk noden kan inspelen en aldus de zorgen van het zorgen voor je hond wegneemt.” En op de vraag of Louis ook zot is van katten heeft hij ook snel een antwoord klaar. “Ook in de kattenvoeding markt willen we in de nabije toekomst nog veel kunnen betekenen om het leven van de baasjes makkelijker en beter te maken.”

Wie Just Russel wil uitproberen kan nu tijdelijk aan -50% een gepersonaliseerde proefpakket bestellen via www.justrussel.com.