Er is een tweede openbaar onderzoek bezig voor de omgevingsvergunning van de circulaire werkwinkelwijk Broeklin. Dit extra onderzoek is er na opmerkingen van de stad Vilvoorde en de provincie Vlaams-Brabant over het aantal parkeerplaatsen en het concept van de maakwinkels.
Aanpassingen
“We zijn in de voorbije twee maanden opnieuw in gesprek gegaan met de betrokken besturen om te kijken waar we konden bijsturen” zegt Jan Van Lancker, CEO van projectontwikkelaar Uplace. “Dit heeft geleid tot enkele belangrijke aanpassingen aan het project.”
Modal split
Uplace verlaagde meteen het aantal parkeerplaatsen van 5.000 naar 4.500 plekken en zal vanaf de start het gebruik van de wagen ontraden door betalend parkeren in te voeren en het wildparkeren tegen te gaan. Het aantal parkeerplaatsen kan op termijn zelfs nog verder zakken tot 2.680 plekken wanneer een modal split van 50/50 wordt bereikt, waarbij de helft van de pendelaars voor het openbaar vervoer (ringtrambus en bijkomende snelle shuttle naar station Vilvoorde) en zachte vervoersmodi kiest. Om deze laatste categorie voldoende comfort te bieden, zal de vrijgekomen ruimte van de geschrapte 500 parkeerplaatsen ingevuld worden met bijkomende veilige fietsenstallingen. “In totaal voorzien we nu 3.000 comfortabele plaatsen voor cargofietsen, bakfietsen en (elektrische) fietsen”, zegt Van Lancker nog.
Maakwinkel
Daarnaast biedt Uplace de stad Vilvoorde en de provincie de garantie dat in élke huurovereenkomst – dus met élke retailer – de verplichting staat om het principe van de maakwinkel na te leven. “Wie dat niet doet, komt er niet in”, luidt het nog. Bovendien wordt ook hiervoor een overlegcomité opgericht. Onder meer de stad Vilvoorde, de gemeente Machelen, de provincie Vlaams-Brabant, de Vlaamse Regering en Unizo worden uitgenodigd om het programma van Broeklin nauw op te volgen. Zo kunnen de betrokken stakeholders – met wie Uplace in voortdurend overleg is – waken over de complementariteit van de maakwinkels met de omliggende handelskernen.