Het Etterbeekse bedrijf Penbox, ontwikkelaar van automatiseringssoftware, is ontstaan door het gebrek aan automatisering bij verzekeringsmakelaars. “We bieden een platform voor het digitaliseren van processen en documenten voor de makelaar in verzekeringen. Dankzij Penbox is er een vereenvoudiging in de administratieve werklast van zowel het cliënteel als de makelaar bij het aanleveren van informatie en documenten. Daarbovenop is er ook een besparing in tijd in de opvolging en importeren van ontvangen gegevens/documenten. Ten slotte is Penbox een krachtige tool voor het opzetten van commerciële acties”, zegt Kevin d’Hondt, verantwoordelijke voor de Vlaamse markt.
Eigen krachten
Heel wat automatiseringsprojecten focussen zich momenteel op de werkzaamheden bij verzekeraars, niet bij makelaars. Dat weten de oprichters van Penbox als geen ander. Emile Fyon (Gewezen Digitalization Director) en Christophe Castan (Gewezen Head of AI and Tech Innovation) waren lange tijd verantwoordelijk voor de digitalisatie en technologie bij verzekeraar AXA. “We merkten dat er voor makelaars/tussenpersonen geen gepaste oplossing was inzake digitalisering/automatisering. Op een bepaald moment hebben we dan beslist om op eigen kracht ons te richten op de doelgroep van de verzekeringsmakelaardij maar we krijgen al aanvragen/projecten van andere partijen zoals ziekenhuizen, bankinstellingen en ook verzekeraars. Het is dan ook onze ambitie aan de slag te gaan in andere sectoren en landen”, zeggen Fyon en Castan. Het bestuur van Penbox werd nog versterkt met vennoten Benoît Decoene (Gewezen Commercial Director bij IQVIA) en Matthieu Sieben (Gewezen Head of Engineering bij Sortlist).
Ambities
De start-up bedient intussen 40 recurrente gebruikers, tegen eind 2021 heeft de onderneming de ambitie dit aantal op te trekken tot 250. Tegen dan zou de software van Penbox al 200.000 keer gebruikt moeten zijn voor het vergaren van data bij eindklanten. Dat is meer dan het tienvoudige van het huidige volume.
Extra personeel
Alle softwaretoepassingen worden intern ontwikkeld. Hiervoor zorgen momenteel 6 medewerkers en de 4 oprichters. Door het afronden van aanzienlijke deals met enkele grote klanten is Penbox op zoek naar extra krachten. “Afhankelijk van onze commerciële strategie zullen er tegen het einde van 2021 15 tot 20 extra medewerkers worden aangeworven”, zegt d’Hondt nog.