De start-up Crimibox werd in 2017 opgericht door Jimmy Cowé, die er toen al een carrière van 12 jaar bij de politie op had zitten. De spelreeks is een multimediaal concept waar spelers een doos met een fysieke box of op het online platform materiaal krijgen aangereikt om een fictieve misdaad op te lossen.
Sinds de uitbraak van het coronavirus zag Crimibox zijn maandelijkse omzet verdriedubbelen. “Veel activiteiten zijn tijdens de lockdown weggevallen, daarom bieden wij graag mensen de kans om even te ontsnappen aan die realiteit. We hebben zowel digitale als analoge moordzaken, maar vooral de digitale zijn het populairst”, klinkt het bij founder Jimmy Cowé.
Slimme partnerships voor sneeuwbaleffect
In 2020 ging Crimibox verschillende partnerships aan. Zo werkte het bedrijf samen met Uitgeverij Lannoo om rond de succesvolle Netflixreeks ‘Undercover’ een spel te ontwerpen. “Gezelschapsspellen zijn voor uitgeverijen een groeiende niche. Zeker tijdens de coronacrisis bieden ze een leuk alternatief”, vertelt Jimmy Cowé.
Uitbreiden met abonnementsformule
Er staat een druk 2021 op de planning bij Crimibox. Momenteel werkt het team volop aan een abonnementsformule. De lancering hiervan staat op het programma voor de lente. Uit de cijfers blijkt dat hun trouwste speurneuzen graag meer willen. Hierbij krijgen ze elk kwartaal een nieuwe moordzaak thuisbezorgd, waar ze drie maanden lang aan kunnen werken.
Crimibox heeft vandaag meer dan 60.000 klanten in België en Nederland. Ze maken deel uit van de acceleratoren Start it @KBC en Birdhouse (Belfius).