Bavaria is een merk van de Nederlandse Swinkels Family Brewers. Het wordt zowat over de hele wereld gedronken. Maar niet elke cultuur heeft dezelfde (smaak)voorkeur. Daarom verschilt het Bavaria-aanbod per regio. Op zich een uitstekend gegeven. Alleen liep tot voor kort de merkbeleving van de 3 productgroepen nogal uiteen. De Gentse strategisch-creatieve studio Wisefools hielp Bavaria om hun 3 exportvarianten wereldwijd op één lijn te brengen.
Van nieuw flesje naar merkstrategie
Bavaria verdeelt 3 varianten naargelang de regio: alcoholvrije Bavaria Malt Drinks in Afrika en Midden-Oosten, Bavaria Premium pils in West-Europa, Scandinavië, Canada en Amerika en Bavaria 0.0 wereldwijd. Initieel rekende Bavaria op Wisefools om het nieuwe ontwerp voor Bavaria Malt in de markt te zetten. Aangezien ze tevreden waren over de samenwerking, breidden de opdrachten al snel uit naar de andere varianten.
Wereldwijde merkbeleving
Wisefools helpt Bavaria met de lancering van hun producten aan de hand van wereldwijde campagnes. De studio bedenkt creatieve concepten en giet de richtlijnen in duidelijke draaiboeken voor elke productreeks. Daarmee reiken ze marketing-teams over de hele wereld de juiste bouwstenen aan.
Wisefools ging op zoek naar wat Bavaria Premium, Bavaria Malt Drinks en Bavaria 0.0 nu precies voor de respectievelijke doelgroepen in het buitenland betekenen.
“Een wereldmerk kan pas overal voor een eenduidige merkbeleving zorgen als achter elk mooi plaatje ook een slimme strategie steekt”, vertelt Pieter Langeraert, strateeg bij Wisefools.
Op dit moment ligt er een fotoreeks klaar voor wereldwijd gebruik. Het Wisefools team vatte ook de essentie van de verschillende producten samen in een manifest. Met als kers op de taart een tagline die tot de verbeelding spreekt van alle doelgroepen. Daarnaast zorgt Wisefools voor de verpakkingen van nieuwe producten, het promotiemateriaal in de winkels en de content voor op sociale media.
“Als we ons werk zien op grote billboards in de straten van Palestina kan je als Gents team alleen maar trots zijn”, besluit een fiere Simon Vanhooren, coördinator bij Wisefools.