Theunisbrug Antwerpen 1

Nieuwe Theunisbrug over Albertkanaal vormt belangrijke schakel

Het derde en laatste deel van de nieuwe Theunisbrug ligt sinds dit weekend op haar definitieve locatie. Het inschuiven was volgens De Vlaamse Waterweg een complexe operatie, die zaterdagavond is gestart en tot zondag doorging. De verhoging van de Theunisbrug is een belangrijke schakel om ervoor te zorgen dat vrachtschepen die geladen zijn met vier containerlagen veilig en vlot onder de brug zullen kunnen varen in de toekomst.

Al ruim anderhalf jaar wordt er gewerkt aan de nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal tussen Deurne en Merksem, vlakbij het Sportpaleis. Voordien hield de beperkte doorvaarthoogte en -breedte onder bruggen de verdere groei van de binnenscheepvaart tegen. “Daarom verhoogt De Vlaamse Waterweg stelselmatig alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter. Het kanaal aan de Theunisbrug is amper 48 meter breed. We verbreden het kanaal nu tot 90 meter. Op die manier geven we onze binnenscheepvaart alle kansen en kunnen niet alleen binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot varen, maar kunnen ook duwvaartkonvooien elkaar kruisen”, zegt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg.

De eerste twee brugdelen zijn in oktober 2019 op hun definitieve locatie gelegd en in juli 2020 in gebruik genomen. De afgelopen maanden werd het derde brugdeel geassembleerd en volledig klaargemaakt voor het invaren naar haar nieuwe locatie. “De invaaroperatie was opnieuw een technisch hoogstandje”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “De brug is namelijk 180 meter lang, bijna 20 meter breed en weegt ongeveer 2500 ton.” Via een rijdend steunpunt op een ponton op het water en het andere op land werd de brug naar de nieuwe locatie gevaren en op beide oevers geplaatst.

Gebruiksklaar tegen midden juli 2021

Tegen midden juli 2021 zal de brug opengaan voor het verkeer en zal de Theunisbrug zijn volle capaciteit hebben. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters benadrukt het belang van de verhogingswerken aan de bruggen over het Albertkanaal: “In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol alternatief voor het transport over de weg. Over het Albertkanaal worden jaarlijks bijna 40 miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend betekent dat dus elke dag 8000 vrachtwagens minder op onze wegen”, aldus Lydia Peeters.

Ook voor de verbinding van het tram-, bus-, auto- en fietsverkeer tussen Merksem en Deurne is de nieuwe Theunisbrug een belangrijke schakel.