Benvitec heeft vestigingen in Beringen, Beveren en Fleurus. Er werken ongeveer 200 mensen, die verdeeld zijn over diverse takken en specialisaties. Door meerdere overnames en het opstarten van nieuwe activiteiten, was het overzicht een beetje zoek geraakt. “Elke bedrijfstak had zijn eigen businessmodel en werkte voor eigen rekening. Dat was niet alleen intern een uitdaging, maar ook naar de klant toe. Daar wilden we graag verandering in brengen”, zegt directeur Erwin Berghmans. Hij ging samen met eigenaar Johan Smet en het ‘1000 Volt-comité’ sleutelen aan een nieuwe structuur. “We willen evolueren naar één bedrijf, één familie, één gedeelde visie”, stelt Smet. De divisies Plastics en Piping zijn de speerpunten, aangevuld met Building en Environment. “Daar gieten we één Benvitec-saus over: uitdagingen omzetten in oplossingen.”
Het nieuwe concept werd geïntroduceerd met een nieuwe merkstrategie en identiteit. “Een nieuw logo, mission statement, kledij, wagenpark en zelfs een eigen krant: het is een volledig ‘nieuwe smoel’ waarmee we ons intern en extern presenteren”, aldus Erwin Berghmans.
Eén van de afdelingen, Benvitec Environment, mag alvast terugblikken op een geslaagd 2020. Niet evident in corona-tijden, maar toch werd het topjaar 2019, met een internationale groei van 30%, nog ruim overtroffen. “Dit onder meer door een nieuwe bestelling van het Taiwanese TSMC”, zegt Patrick Vaesen, Sales Manager bij Benvitec Environment. “Daarnaast kregen we mooie orders vanuit Zuid-Korea, China, Zuid-Afrika en Saoedi Arabië. Ons orderboekje is tot maart al flink gevuld.” Daarmee is de basis gelegd door een veelbelovend 2021.