Gentsekoop-2

Eerste editie Gentsekoop Awards meteen schot in de roos

GENT - In volle corona-crisis een evenement opzetten is geen evidentie. Toch was de allereerste editie van de Gentsekoop Awards verrassend succesvol. Met 150 geëngageerde deelnemende Gentse handelszaken, heel wat enthousiaste sponsors, kritische juryleden en bijna 20000 uitgebrachte stemmen bracht Gentsekoop een warme gloed van onderlinge solidariteit over Gent, allemaal vanop afstand weliswaar.

Het doel van initiatiefneemsters Evelien, Mieke, Leen en Barbara was om in deze moeilijke tijden kleine lokale zaken naar voren te schuiven als alternatief voor grote online spelers. En dat lijkt gelukt te zijn! De winnaars van de Gentsekoop Awards zijn een mooie mengeling van gevestigde waarden en nieuwe concepten, met als gemene deler een passie voor de job, toewijding voor de klant en een groot hart voor Gent.

De vier dames – zelf Gentse onderneemsters –  hopen dat hun initiatief mensen bewust maakt van alle mooie unieke zaken in Gent: “Kleine winkeluitbaters en dienstverleners geven de stad niet alleen kleur, ze zorgen er ook voor dat ons geld in de stad blijft circuleren. Lokaal kopen blijft dus de boodschap!”

De winnaars

Initiatiefneemsters Evelien, Mieke, Leen en Barbara

Wat brengt de toekomst?

“We blijven ons inzetten voor de lokale kleinhandel. Handelaars kunnen vanaf januari opnieuw gedurende een weekje onze instagrampagina overnemen om zichzelf én hun zaak in de verf te zetten. Via Gentsekoop, de zelfhulpgroep op Facebook kunnen mensen op zoek gaan naar lokale alternatieven voor producten en diensten. Dit willen we verder uitbouwen, zodat we meer consumenten kunnen overtuigen van het belang van onze lokale economie. En stiekem zijn we al grotere plannen aan het uitdenken voor de tweede Gentsekoop Awards editie.”