An Boone, oprichtster en zaakvoerster Mr Manchette: “We wilden van onze oude stock nieuwe producten maken. Daarbij dachten we in de eerste plaats aan boxershorts voor mannen, maar we stonden ook open voor andere toepassingen zoals een toiletzak en een manbag. Voor de ontwikkeling werkten we samen met Joseffa, dat gespecialiseerd is in het verwerken van oude hemden tot boxershorts. De uiteindelijke productie wilden we samen met Arcor tot stand brengen.”
Mondmaskers
Helaas gooide COVID-19 half maart roet in het eten, waardoor de plannen tijdelijk in de ijskast werden geschoven. Mr Manchette schakelde over op de productie van mondmaskers, in de eerste plaats voor apothekers. Al snel kwam ook de vraag van particulieren. “We vroegen een kleine extra bijdrage waardoor we per twee verkochte mondmaskers er één konden wegschenken aan een goed doel. In totaal schonken we voor meer dan 7000 mondmaskers aan allerlei Vlaamse organisaties.”
Haalbaarheid
Eind augustus kon Mr Manchette de draad van het vorige project terug oppikken. Toen bleek dat de geplande boxershorts helemaal niet rendabel waren. “We kwamen uit op een prijs van meer dan 60 euro per boxershort, wat natuurlijk niet realistisch is”, zegt An. “Uiteindelijk besloten we om dekbedovertrekken te produceren en verkopen. Dat sloeg meteen heel goed aan bij het publiek. Inmiddels is Arcor bezig met de productie van een tweede reeks die begin volgende week klaar zal zijn.”
Naar de toekomst toe wil An Boone nog meer samenwerken met Arcor voor dergelijke projecten. “Dekbedovertrekken zijn typisch voor de winter, maar ik heb nog heel wat ideeën voor andere producten. Al zullen we ook hiervan eerst de haalbaarheid in kaart moeten brengen.”
Instructiefiches
Speciaal voor Arcor ontwikkelde Mr. Manchette visuele instructiefiches. De fiches bevatten alle stappen om van de grondstof naar een afgewerkt product te gaan. Ze zijn heel visueel met symbolen, een tekening en een omschrijving. Op die manier kan de klant beter inschatten of het project geschikt is voor een maatwerkbedrijf, kan het maatwerkbedrijf op een vlotte manier een prijsofferte maken en kunnen collega’s gemakkelijk overnemen wanneer de atelierverantwoordelijke afwezig is. Op termijn kunnen ook de doelgroepmedewerkers betrokken worden en hun voorkeuren doorgeven via de symbolen.
Met steun van de provincie
Mr Manchette had dit project niet kunnen realiseren zonder de steun van de provincie. Kurt Moens, gedeputeerde voor economie: “Met de provincie Oost-Vlaanderen promoten we zowel inclusief als duurzaam ondernemerschap. Zo vinden wij dat elke burger een arbeidsplaats verdient die overeenkomt met zijn of haar talenten. Daarnaast kiezen we resoluut voor een circulaire economie met hergebruik van materialen. Als je weet dat de kledingindustrie de tweede grootste vervuiler is na de olie-industrie, zijn er hier dus heel wat kansen om de zaken op een meer duurzame manier aan te pakken. Iets waar Mr Manchette zich van bij de start voor inzet.”