“We waren al goed aan het jaar begonnen”, zegt CEO Tijn van Elderen van de groep Brabantia, de vierde generatie van het familiebedrijf. “De eerste maanden mochten we een omzetstijging van zo’n 13 à 14 procent noteren. Onze nieuwe producten deden het goed, en we zaten online goed gepositioneerd. Maar daarna werd het een rollercoaster. Bij het uitbreken van de coronacrisis in maart, kregen ook wij aanvankelijk een klap. Vanaf mei ging het hard omhoog, tot zelfs 50 procent. We verwachten het jaar 2020 te kunnen afsluiten met een omzetstijging van zo’n 25 procent.”
Hoe dat komt? “De mensen zaten noodgedwongen meer thuis, en merkten al sneller dat de strijkplank wiebelt, de keukenmessen aan vernieuwing toe waren of de pedaalemmer haperde”, zegt van Elderen. “Geld dat anders naar reizen of vakantie ging, werd nu in het huis geïnvesteerd.”
De forse omzetstijging heeft alvast tot 50 extra jobs geleid bij de productievestiging van Brabantia in Pelt. Daar zijn nu 300 mensen aan de slag. “Wij zijn nog steeds op zoek naar tien tot vijftien verschillende profielen: van vakbekwame operatoren, over data-analisten tot logistieke medewerkers. We gaan er van uit dat we het groeiritme van het begin van dit jaar kunnen aanhouden.”
De komende twee jaar gaat Brabantia zijn productiestructuur in Pelt ook stroomlijnen, goed voor een investering van 10 miljoen euro. “Op die manier willen we de hogere vraag kunnen opvangen en tegelijk beter en efficiënter produceren”, zegt van Elderen. “Maar we laten zeker de innovatie niet los: we hebben op dat vlak niet stilgezeten en plukken daar de vruchten van. Die weg blijven we bewandelen. Er zullen dus ook straks weer nieuwe, innovatieve producten op het schap liggen.”
Het hoofdkwartier van de groep Brabantia is gevestigd in het Nederlandse Valkenswaard. De productievestigingen bevinden zich in Pelt, China en Letland. Ook het distributiecentrum is in Pelt gevestigd. Alles samen verwacht de groep dit jaar een omzet van 142 miljoen te halen met ruim 1.000 medewerkers.