Met 7 medewerkers realiseert Houthandel Steenhoudt een omzet van circa 2,5 miljoen euro. Het voert een breed assortiment aan houtproducten naar een klantengroep van houtspecialisten. Qua activiteit past het dus perfect in de woodshops-strategie van Cras: partner zijn van de houtvakman.
Het houtbedrijf dat de huidige CEO Frédéric Cras van zijn vader overnam bestaat reeds meer dan 140 jaar en kende onder zijn bewind een continue
groei. “Vooral onze doorgedreven klantgerichtheid is de sleutel van onze groei,” aldus de CEO. “We stemmen ons assortiment en onze dienstverlening continu af op de noden van de markt. Zo investeerden we recent ook in extra machines voor het verwerken van plaatmateriaal voor interieurgebruik, voor het inkasten van deuren en voor het thermisch behandelen van lokale houtsoorten.”
Verregaande digitalisering
Cras werkt intussen niet alleen aan zijn fysieke aanwezigheid op de markt. “Momenteel implementeren we SAP, digitaliseren we ons magazijn en wordt ons sales apparaat sinds kort ondersteund door Salesforce”, vertelt de CEO verder. “De klant verwacht van ons een omnichannel aanpak, waarbij fysiek en digitaal samen zorgen voor een optimale bereikbaarheid en ondersteuning. Daar zetten we momenteel hard op in, zodat
we klaar zijn voor de toekomst.”
Familiebedrijf Cras uit Waregem is al sinds 1878 actief in de houtsector. Op vandaag helpt de houtgroep 450 mensen aan werk. Cras Woodgroup heeft een importbedrijf en is fabrikant van eigen merken zoals Collstrop garden wood, Dubois-parquet, Brems doors en Wood on walls. De belangrijkste activiteit van de groep is echter die van de houthandel. Onder de naam ‘Cras Woodshops’ heeft CEO Frédéric Cras een netwerk van 17
eigen houthandels uitgebouwd. Die richten zich met een breed aanbod aan houtproducten voor de bouw, het interieur en de tuin vooral naar de houtvakman.
Warmste hout
Cras is straks ook weer manifest actief voor de Warmste Week. Dit jaar geen grote kerstmarkt maar wel een inzamelactie (‘digitalforyouth.be’.) voor een vzw die refurbished laptops ter beschikking wil stellen aan hen die het het hardst nodig hebben. De focus ligt daarbij vooral op projecten die gericht zijn naar jongeren.
‘Wij zitten momenteel zelf in een digitale transformatie en beseffen als geen ander hoe belangrijk het is om over de juiste digitale skills te beschikken”n klinkt het bij Cras. “Ons steentje bijdragen om meer jongeren toegang te geven tot die kennis, dat leek ons dit jaar een geschikt doel.” Het Waregemse bedrijf zal vanuit zijn 16 Woodshops naburige bedrijven oproepen om hun ongebruikte laptops bij hen te deponeren. Een ambitieuze nationale inzamelactie.