Volgens de BVL had minister Peeters vorige week laten verstaan dat de beslissing over de brug zou uitgesteld worden, omdat er nog onderzoek moest gebeuren over de impact op de scheepvaart. De beroepsvereniging is namelijk al langer van mening dat de brug complexe gevolgen zou hebben voor de zeescheepvaart en beschouwt het als onmogelijk om de brug te allen tijde te verzoenen met de vlotheid en veiligheid. De Vlaamse rivierloodsen stelden dan ook een lange lijst op met veiligheidsvoorwaarden waaraan de brug moet voldoen.
De BVL waarschuwt alvast dat er grote gevolgen zullen zijn als er bij de bouw van de brug niet voldaan wordt aan hun ‘aanvaardingsbeleid’. “Indien de overheden hiervan afwijken zullen wij, voor de handhaving van de veiligheid, niet aarzelen om de volledige trafiek naar de Boven Zeeschelde en de haven van Brussel stil te leggen”, aldus Yves Verspreet van BVL.
Alternatieven voor een brug, zoals een veer en een tunnel, zijn volgens de loodsen niet alleen veiliger maar ook goedkoper en efficiënter, niet alleen voor de schepen maar ook voor de fietsers. De BVL berekende namelijk dat de fietsersbrug dagelijks gemiddeld drie keer zou moeten openstaan voor een periode van 30 tot 40 minuten, voor de passage van bepaalde schepen.