vandendriessche 20

Signpost zet zijn missie richting digitalisering onderwijs nu ook verder boven de Moerdijk

KORTRIJK - Tien jaar al is Signpost actief in de begeleiding van onderwijsinstellingen, leraren en leerlingen. Eén doel staat hierbij voorop: scholen begeleiden in het digitaliseren van onderwijs. Tot vandaag begeleidt Signpost al meer dan 2.000 scholen in België, Spanje en Frankrijk. Zopas opende het ook zijn kantoor in het Nederlandse Tiel, waar meteen acht mensen voltijds aan de slag kunnen. Signpost is het bedrijf van de Kortrijkse CEO Arne Vandendriessche, ook bekend als schepen in Kortrijk.

Signpost is marktleider in België en wil zijn ervaring in het onderwijs gebruiken om ook scholen in Nederland te begeleiden in hun digitaliseringsprojecten. Volgens Arne Vandendriessche, CEO Signpost, heeft deze trend zich onder meer door COVID alleen nog maar versneld. De vraag naar laptops om op afstand les te volgen, groeide sterk. “Maar een laptop alleen is niet voldoende om digitalisering in het onderwijs goed te doen”, aldus Vandendriessche. “Signpost gaat verder in zijn aanpak dan de huidige Nederlandse spelers. We gaan dit allesomvattend aanbod scherp aanbieden in de Nederlandse markt en willen binnen 3 jaar een respectabel marktaandeel uitbouwen.”

Diensten op maat

In Nederland zijn er nog duizenden leerlingen in het voortgezet onderwijs die nog geen laptop hebben én daarnaast zijn er laptops én projecten aan vervanging toe. Er zijn een aantal Nederlandse spelers op de markt die laptops tot bij de leerlingen brengt maar de totaalaanpak ontbreekt. Signpost zegt dat het wil verder gaan dan dan enkel maar de verkoop en de levering van een laptop of Chromebook met vlotte service. Dat is allemaal evident. “Wij bieden daarnaast enorme flexibiliteit in keuze van toestellen, goede software (elke school kan tussen 900
softwaretitels kiezen en zelf bepalen welke software op de laptop moet komen) en opleiding voor het schoolteam”, aldus Vandendriessche. “Erg uniek zijn ook onze pedagogische platformen om ook werkelijk digitaal les te geven. Dit maakt van een digitaliseringsproject pas echt een succes. Samen met de school bepalen wij het aanbod van laptops of Chromebooks die aansluiten bij de noden van de leerling en de opleiding die zij volgen. Een leerling in een technische/beroepsopleiding heeft een ander type nodig dan een leerling in een theoretische opleiding. Leraren en ICT-coördinatoren zien meer laptops in de klas, maar wie begeleidt hen in een opzet rond digitaal les geven? Of in de organisatie en het beheer van al deze laptops op de school? Wie integreert de slimme platformen en digitale toetsen? Wij hechten daarom ook veel belang aan een uitstekende dienstverlening met onder meer ook een vaste contactpersoon als school, reparaties op school of thuis, maar ook talrijke opleidingsmogelijkheden voor leraren en ICT-coördinatoren.”